Institutt for økonomi
NYHETER

Eirik S. Amundsen innvalgt i prestisjefullt akademi

Professor Eirik Schrøder Amundsen er en av en håndfull norske økonomer som er valgt inn i det prestisjefulle akademiet Academia Europaea.

aca logo
Academia Europaea

Akademiet arrangerer en rekke konferanser og faglige møter, og gir også  uavhengige, flerfaglige og evidensbaserte vitenskapelige råd til Europakommisjonen gjennom den såkalte European Scientific Advice Mechanism.

Eirik Schrøder Amundsen, som er professor i samfunnsøkonomi ved Universitetet i Bergen og Københavns Universitet, er en av fem økonomer i Norge som nå er medlem av akademiet. Akademiet huser også hele 72 tidligere nobelprisvinnere.

- Denne tildelingen føles ganske ærefullt, sier Amundsen.

Academia Europaea er et europeiskbasert akademia som omfatter humaniora, medisin, naturvitenskaper, samfunnsvitenskaper og teknologiske vitenskaper.  Amundsen er allerede blitt bedt av SAPEA (Science Advice for Policy by European Academies)  om å bidra med vitenskapelige råd i forbindelse med en utredning om "Food from the Oceans".