Institutt for økonomi
Gjesteforelesning

Gjesteforelesning med Jonas Gahr Støre for fullsatt auditorium

Jonas Gahr Støre holdt gjesteforelesning for fullsatt auditorium da Arbeiderpartiets finansfraksjon på Stortinget gjestet Institutt for økonomi og SV-fakultetet torsdag 8. mai. På programmet var også faglig påfyll for fraksjonen i regi av Institutt for økonomi.

Fullsatt stort auditorium ved SV-fakultetet
Arbeiderpartiet

8. mai gjestet Jonas Gahr Støre Institutt for økonomi. Den tidligere helse- og omsorgsministeren er nå første nestleder i Finanskomiteen og sammen med resten av Arbeiderpartiets finansfraksjon på Stortinget besøkte han Institutt for økonomi for faglig påfyll.

Under visitten holdt Gahr Støre en gjesteforelesning for fullsatt auditorium med tema: Økonomiske utfordringer og politisk styring av helsesektoren.

Helseøkonomi er et sentralt forskningsfelt ved Institutt for økonomi og Universitetet i Bergen. Instituttet er hovedmiljøet for forskningsprogrammet Helseøkonomi Bergen (HEB) hvis  formål er å bidra med forskningsbasert kunnskap om hvordan helsesektoren bør styres og organiseres.

Institutt for økonomi hadde satt sammen et program med tre faglige innlegg for Arbeiderpartiets finansfraksjon. Først ut var professor Alf Erling Risa med sitt innlegg om pensjonsreformen og arbeidsmarkedets organisering. Deretter tok førsteamanuensis Katrine V. Løken for seg Familiepolitikk og fødselspermisjon. Professor Kjell Erik Lommerud rundet av det faglige programmet med sitt innlegg: Er klimakvotene døde?