Senter for ernæring
Seminar

Mohn Nutrition Research Lab Seminar

Den 23. mai 2019 ble det første statusseminaret for Mohn ernæringsforskningslaboratorium avholdt i Konferanserommet i BB-bygget, Haukeland Universitetssykehus.

Mohn Nutrition Research Seminar
CARBFUNC: Simon E. Nitter Dankel orienterte om siste nytt fra CARBFUNC-studien.
Hanne Rosendahl-Riise

Statusseminaret ble åpnet av prosjektleder professor Jutta Dierkes. Deretter presenterte nestleder professor Gunnar Mellgren nytt fra sin arbeidspakke «Fra Vestnorsk forskningsbiobank for overvekt til molekylære mekanismer». Vi fikk så en statusoppdatering fra det pågående Malnutra-prosjektet ledet av professor Jutta Dierkes, der hun også gav oss innblikk i forekomst og problemstillinger knyttet til underernæring hos pasienter innlagt i spesialisthelsetjenesten. Førsteamanuensis Simon E. Nitter Dankel orienterte oss om siste nytt fra CARBFUNC-studien, som er en pågående og omfattende diettintervensjonsstudie. Professor Ottar Nygård fortalte oss om epidemiologiske studier, før lederen av Senter for ernæring, Gülen Arslan Lied, avsluttet de faglige presentasjonene med det spennende temaet: «Mikrobiotaforskning i CARBFUNC og HUSK3». Nytt seminar er allerede planlagt, og vil foregå i februar 2020.