Kunsthistorie

Nyhetsarkiv for Kunsthistorie

Ingrid Halland er overbevist om at materialene som skal brukes i en mer bærekraftig fremtid ikke kan etterligne en estetikk som tilhører paradigmene vi må legge bak oss.
Under nyvinninga «Museologifestivalen» fekk kunsthistoriestudentane møte ulike aktørar og problemstillingar frå kunst- og kulturfeltet. Tiltaket mottek fakultetets utdanningspris for 2022.
Professor Scott Rettberg og førsteamanuensis Ingrid Halland mottar 12 millioner hver fra Norges forskningsråd til prosjekter i skjæringspunktet mellom teknologi og estetikk.
Godt plassert i nordområda skapte Wessel og Wiig, to kvinner frå borgarskapet i sør, sine eigne livsprosjekt. Der spelte fotografiet ei viktig rolle. Bileta dei skapte gir eit innblikk i livet deira, men også i deira blikk på det samiske.
I boken - med undertittel "Det katolske Norge i før- og etter-reformatorisk tid" - kaster forfatteren nytt lys over den lange historien om trosskiftet i Norge.
Silje Sigurdsen har en master i kunsthistorie fra UiB og har brukt utdanningen sin til å gi en utradisjonell vinkling på kunstformidling. Hun driver nå nettstedet Kunzt.no, og inspirerer kunststudenter med sin tilstedeværelse på internett og sosiale medier. Veien fra studieslutt til arbeidslivet har bydd på utfordringer, se hvilke råd Silje har å gi til andre studenter.
The conference is to be held on October 28 – November 1, 2014 at the Faculty of History of St. Petersburg State University and The State Hermitage Museum.