Forskningsgruppe i fysioterapi
Strategi

Strategi for Forskningsgruppen muskel/skjelett - lidelser (2021-2023)

Vår visjon: Å utføre tverrfaglig forskning på muskel/skjelett-lidelser,-skader, og håndteringen av disse i primærhelsetjenesten samt stimulere til forskningsbasert undervisning, implementering og samarbeid med primærhelsetjenesten lokalt, nasjonalt og internasjonalt.

Strategi for Forskningsgruppen muskel/skjelett - lidelser (2021-2023)

Navneskifte
Forskningsgruppe Fysioterapi» skifter navn til Forskningsgruppe for Muskel/skjelett-lidelser med virkning fra 1.januar 2022

Strategiske forskningsmål for å imøtekomme primærhelsetjenestens utvikling:

Identifisere samfunnets behov for - og fremskaffe kunnskap om relevante undersøkelser og effekten av etablert behandling og nye behandlingsformer.

Fokusere på de store diagnosegruppene innen muskel/skjelett-lidelser som bl.a. reflekteres i vår forskning på artrose og ryggplager som ofte nevnes blant de store globale samfunnsutfordringene.

Drive og styrke egen translasjonsforskning med så vel cellestudier, dyrestudier, kliniske studier og meta-analyser.

Imøtekomme brukerperspektivene med involvering og deltakelse fra pasienter, pårørende, og helsepersonell for å bidra til individuelt tilpasset behandling og omsorg

Etablere forskningsinfrastruktur med lokale og nasjonale nettverk, og videreføre vårt internasjonale nettverk innen forskning på muskel/skjelett-lidelser i primærhelsetjenesten.

Forskning
Utvikle og levere fremragende tverrfaglige, internasjonalt orienterte og innovative forskningsprosjekter, gjennom følgende virkemidler:

Bærekraftig ledelse med minst tre seniorforskere til enhver tid

Minst to søknader til sammen til  Fysiofondet, NFR, Extrastiftelsen, e.l. per år; støtte andre partnere i søknadsprosessen innenfor målgruppen

Minst en søknad til lokale kilder som Kavlistiftelsen, eller Grieg Foundation i løpet av perioden

Minst to aktive ph.d.-kandidater til enhver tid, to disputaser per år og to nye ph.d.-kandidater per år

Minst 6 fagfelle vurderte artikler per år med internasjonalt medforfatterskap

Minst 8 publikasjoner som abstrakts, postere, bokkapitler og kronikker per år

Utvikle den åpne databasen EPAQUAL med kvalitetsvurdering av intervensjoner med fysikalske behandlingsformer i publiserte studier i samarbeid med IT avdelingen ved UiB.

Undervisning
Fremragende, tverrfaglig og internasjonalt orientert formidling basert på aktuelle forskningsresultater, gjennom følgende virkemidler:

Vertskap for seminarer med internasjonale forskere

Jevnlige forskningsgruppeseminar for stab og ph.d. og postdoktor-kandidater

Videreutvikle de fagspesifikke emnene på klinisk masterprogram i manuell terapi og innen muskel/skjelett-lidelser

Delta på nasjonale og internasjonale kongresser med innlegg og key notes

Implementering
Nyskapende tverrfaglig formidling og innføring av kunnskapsbasert praksis i primærhelsetjenesten, gjennom følgende virkemidler:

Utvikle undervisningsmateriale for primærhelsetjenesten

Delta i offentlige og politiske debatter, samt i utvikling av nasjonale retningslinjer

Samarbeid
Underbygge og utvide eksisterende samarbeidsrelasjoner lokalt, nasjonalt og internasjonalt, gjennom følgende virkemidler: