Klimadynamikk

Nyhetsarkiv for Klimadynamikk

Hans Kongelige Høyhet Kronprins Haakon besøkte Bjerknessenteret for å lære mer om klimaforskning - og å analysere snøprøvene han selv tok på Grønland sist sommer.
Havstrømmene i Nord-Atlanteren kan dempe temperaturstigningen i noen tiår av gangen. Klimaforsker advarer mot å ta dette som et tegn på at den globale oppvarmingen bremses.
Peter Yu Feng Siew disputerer 27.5.2021 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Exploring Arctic-midlatitude teleconnections using observations and numerical models".
Neste uke inviterer Erica Madonna både menn og kvinner til å diskutere om like muligheter i forskningen.
Observasjoner nord for Svalbard viser energioverføring fra tidevannsstrømmer til turbulens.
Universitetet i Bergen er rangert som nummer syv i verden innen fagområdet oseanografi.
Isbremmene rundt Antarktis blir tynnere, men ikke så raskt som varme havstrømmer skulle tilsi. Sammen med et helt spesielt bassengeksperiment viser målinger ved iskanten at ikke alt vann kan strømme inn under isen.
Studerer du realfag åpner det seg svært mange muligheter. Her møter du tre mennesker som med realfagbakgrunn jobber med vidt forskjellige ting. Felles er at de gjennom realfagene har fått oppfylt drømmen.
Silje Skjelsvik og Erlend Hanssen vil skape en bedre verden for seg selv og kommende generasjoner. Derfor har de valgt å studere realfag på Universitetet i Bergen.
Universitetet i Bergen har fått midler fra Forskningsrådet til tre forskningsprosjekter som skal bidra til å løse samfunnsutfordringer sammen med næringslivet.
I Antarktis kan sjøvann med kuldegrader smelte is. Det kan påvirke Norges havnivå.
Pionerene Fridtjof Nansen og Bjørn Helland-Hansen fikk rett: Endringer i hav og klima kan varsles.
Den årlege forelesninga på Det Norske Videnskaps-akademi blei blant anna brukt til å sjå skilnaden mellom issmelting i ferskvatn og saltvatn.
Hvilket nivå av havforsuring, temperaturøkning tåler havet og økosystemene? Forskerne i det nye COMFORT-prosjektet undersøker trygge rammer for havet.
Verda treng klimakutt for å begrense den globale oppvarminga. Havet kan bidra med over 20 prosent av klimakutta, viser ein ny rapport.
Da Amundsen i 1922 lastet et fly ombord i «Maud», var planen å fly over Nordpolen. Hundre år etter kan en drone fortsatt finne mye nytt i luften over Arktis.
Tildelinger fra Akademiaavtalen mellom UiB og Equinor ble offentliggjort 28.06.2019. Fire forskningsprosjekter på havvind fikk støtte. I tillegg ble BOW tildelt to førsteamanuensis II-stillinger.
Bergen Offshore Wind Centre (BOW) har flyttet inn i nye lokaler i Allégaten 55. 7. juni 2019 ble lokalene åpnet av viserektor for tverrfaglig virksomhet og store satsninger, Robert Bjerknes.

Sider