Topp 10-rangering for UiB

Universitetet i Bergen er rangert som nummer syv i verden innen fagområdet oseanografi.

Geofysisk institutt
Fagområdet oseanografi, vitenskapen om havet, hører til under Geofysisk institutt ved UiB.
UiB

Det er på den nylig offentliggjorte Shanghai Ranking’s Global Ranking of Academic Subjects 2020 at Universitetet i Bergen er ranger som nummer 7 i verden på fagfeltet oseanografi, vitenskapen om havet.

Dette er tredje året på rad at UiB kommer på topp 10 på denne rangeringen. Instituttleder ved Geofysisk institutt, Tor Eldevik, er stolt over plasseringen.

- Det er selvfølgelig veldig stas, og betryggende. Vi har ved UiB og Geofysisk institutt en vitenskapelig arv som går mer enn 100 år tilbake i tid, og da som et av de stedene i verden hvor moderne oseanografi – i likhet med moderne værvarsling – har sin opprinnelse. Det er jo ekstremt gledelig at UiB også i dag er i stand til å være helt i verdenstoppen. Forholdet til havet er jo grunnleggende både for Bergen og Norge, sier Eldevik.

Shanghai Ranking er regnet blant de tre viktigste globalt, sammen med QS World University Rankings og Times Higher Education World University Rankings. Eldevik mener at det blir lagt merke til at UiB nok en gang skårer høyt.

- Forskere setter også pris på anerkjennelse, ikke minst når det er ting som vi i stor grad løfter i fellesskap. Oseanografi, f.eks. som del av klimaforskningen ved Bjerknessenteret, er basert på internasjonalt samarbeid og langsiktige prioriteringer – det er generelt gode venner og samarbeidspartnere rundt oss på Topp 10 i rangeringen. Og om man liker det eller ikke, det er viktig å ha konkrete målinger som dette å vise til. Det viser at det vi har gjort over lang tid bærer frukter, og viser også hvilken grad av samarbeid og langsiktighet en må være villig til å investere også i framtiden. Og det er selvfølgelig viktig i forhold til beslutningstakere, og hva angår rekruttering av både nye kolleger og studenter, sier han.