Gruppen for praktisk filosofi

Nyhetsarkiv for Gruppen for praktisk filosofi

Filosofiprofessor Espen Gamlund skulle ønske at flere av oss var som den gode, gamle nabokjerringa. Hun som kunne være brysom, men som brydde seg.
«hva er DØDEN» er en liten bok om et stort tema. Boken er skrevet av postdoktor ved BCEPS Carl Tollef Solberg og professor i filosofi, ved Universitetet i Bergen, Espen Gamlund.
– Ved å stille spørsmål ved vante tanker og gitte sannheter kan vi få verdifull innsikt som gjør at vi reflekterer over livet på en ny måte, sier Marianne Frøystad Walderhaug. Hun har jobbet som fengselsfilosof de siste tolv årene. I samtalene med de innsatte prøver de å finne en vei ut av "robotmodus".
Ved Institutt for filosofi og førstesemesterstudier er det nå tatt to nye initiativer for økt faglig formidling. Forum for politisk teori er en tverrfaglige møteplass for fagmiljøer som arbeider med politisk-teoretiske spørsmål. Bloggen PolitiskFilosofi.no gir jevnlige politisk-filosofiske betraktninger fra forskere her ved UIB.
Filosof Espen Gamlund reflekterer over vanskeligheten forbundet med å kombinere de fire hovedsakelige forventningene til akademikeren: forskning, formidling, undervisning/veiledning og administrasjon.