Institutt for filosofi og førstesemesterstudier
Formidling

Lunsjseminar om formidling av filosofi

På lunsjseminaret vil Daniel Halliday dele sine erfaringer fra den australske TVserien "Ethics Matter" og følger også opp med en samtale om filosofiens samfunnsrelevans.

Bilde av Daniel Halliday med teksten "ETHICS MATTERS"
Snodger Media

Det er ganske mange av våre ansatte på FOF som driver med forskjellige typer av formidling av filosofi til allmenheten, gjennom artikler i aviser og blogger, deltakelse i radio, foredrag, debatter, med mer. Dette er viktige bidrag til at filosofi ivaretar sin del av universitetets samfunnsoppdrag.

Den 14. mars får vi besøk av Daniel Halliday fra University of Melbourne som skal snakke om formidling av filosofi på TV. Halliday har god erfaring fra formidling av filosofi i Australia. I 2017 ledet han en programserie om praktisk filosofi som gikk på fjernsynskanalen ABC i Australia. Dere kan lese mer om TV-serien og se alle episodene.

Epoché Magazine har også intervjuet Daniel Halliday om TV-serien og om noen av problemstillingene som den tar opp, samt om filosofiens rolle i samfunnet mer generelt. Intervjuet kan leses her.

14. mars arrangerer vi et lunsjseminar hvor Halliday deler sine erfaringer fra denne TV-serien, og for å samtale med oss mer generelt om filosofiens samfunnsrelevans. Seminaret finner sted kl. 12.15-14.00 i seminarrommet i første etasje. Ta gjerne med matpakken, og det vil bli servert kaffe/te og frukt.

Alle er hjertelig velkomne!