Institutt for filosofi og førstesemesterstudier
Med filosofisk blikk

Ensomhetens filosofi - ny bok av Lars Svendsen

Lars Svendsen har akkurat gitt ut ny bok. Denne gangen dreier det seg om ensomhetens filosofi. Boken er gitt ut på Universitetsforlaget, og er allerede under oversettelse til flere andre språk, som engelsk, dansk, russisk, serbisk og kinesisk.

Ensomhetens filosofi, Lars Svendsen
Simen Kjellin

Svendsen har ifm. boken figurert en rekke ganger i media. Underveis i skriveprosjektet var han gjest i radioprogrammet Verdibørsen 27. desember ifjor, og skrev essayet "Min, din eller vår ensomhet?" i Morgenbladet 2. oktober, samt fikk anmeldt boken samme sted 9. oktober (krever abonnement) i år.

Ved slippet av boken er han blitt intervjuet flere steder:

NRK Kulturnytt 13. oktober

"Vi kan slutte å snakke om en ensomhetsepidemi", Aftenposten 15. oktober (krever abonnement)

VG Podcast 15. oktober

NRK Kulturhuset 15. oktober

"Alene, men ikke ensom", Dagen 17. oktober

Filosofisk selvhjelp mot ensomhet, Vårt land 29. november

Nederst på denne siden finnes også lenke til Ingrid Endals portrettintervju av Svendsen tidligere i høst.