NORED919
Sociology of education – Older and recent studies and theories
Ph.d.-kurs
Hovedinnhold
Utgangspunktet i dette emnet er utdanningssosiologiens røtter. Vi følger noen av de viktigste studiene og teoriene som er utviklet innen fagfeltet og drøfter aktualiteten til disse teoriene.
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper
- Kandidaten er i kunnskapsfronten mht. utdanningssosiologiske hovedstrømningers/-teoriers historie, tradisjoner, egenart og plass i dagens utdanningssosiologi.
Ferdigheter
- Kandidaten kan håndtere komplekse spørsmål innen utdanningssosiologisk teori og utfordre/diskutere etablert praksis på fagområdet.
- Kandidaten kan skape et historisk resonnement knyttet til utvikling av teorier på feltet utdanningssosiologi.
- Kandidaten kan utvikle og gi en faglig begrunnelse for egen teoretisk posisjon.
Kompetanse
- Kandidaten kan vurdere behovet for, ta initiativet til og drive teoretisk nytenkning.
- Kandidaten kan anvende tidligere samfunnsvitenskapelig forskning og teorier innenfor feltet.
- Kandidaten kan de vitenskapelige diskusjonene på fagfeltet.
- Kandidaten kan forholde seg kritisk til, og drøfte faglitteratur.
28.04.2025