Home
The Nordic Graduate School of Educational Research

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
NORED919

Sociology of education – Older and recent studies and theories

Ph.d.-kurs

Main content

Utgangspunktet i dette emnet er utdanningssosiologiens røtter. Vi følger noen av de viktigste studiene og teoriene som er utviklet innen fagfeltet og drøfter aktualiteten til disse teoriene.

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper

  • Kandidaten er i kunnskapsfronten mht. utdanningssosiologiske hovedstrømningers/-teoriers historie, tradisjoner, egenart og plass i dagens utdanningssosiologi.

Ferdigheter

  • Kandidaten kan håndtere komplekse spørsmål innen utdanningssosiologisk teori og utfordre/diskutere etablert praksis på fagområdet.
  • Kandidaten kan skape et historisk resonnement knyttet til utvikling av teorier på feltet utdanningssosiologi.
  • Kandidaten kan utvikle og gi en faglig begrunnelse for egen teoretisk posisjon.

Kompetanse

  • Kandidaten kan vurdere behovet for, ta initiativet til og drive teoretisk nytenkning.
  • Kandidaten kan anvende tidligere samfunnsvitenskapelig forskning og teorier innenfor feltet.
  • Kandidaten kan de vitenskapelige diskusjonene på fagfeltet.
  • Kandidaten kan forholde seg kritisk til, og drøfte faglitteratur.