Institutt for geografi

Fotograf og skribent i eget firma

Ingvild Festervoll Melien fullførte bachelorgraden i utviklingsstudier med spesialisering i geografi i 2011, og arbeider i dag som fotograf og skribent.

Kunnskapen jeg tilegnet meg ved UiB bruker jeg nærmest daglig i mitt virke. Jeg jobber mye innenfor presse og dokumentar og har reist mye rundt i verden og laget reportasjer om flere av de temaene vi lærte om i geografifaget.

Utviklingsstudier med samfunnsgeografi

Jeg gikk på utviklingsstudier og valgte å spesialisere meg i samfunnsgeografi fordi faget belyser mange temaer jeg finner interessant, alt fra migrasjon til byplanlegging. Geografifaget er litt som poteten, det kan brukes til det meste!

De beste minnene fra studietiden

Jeg likte godt å gjøre feltarbeid. Jeg var på utveksling til Kina og gjorde feltarbeid om matvaresikkerhet ved foten av Himalaya. Det lærte jeg veldig mye av.

Jobben som fotograf og skribent

I dag jobber jeg i eget firma som fotograf og journalist. Etter bacheloren i geografi tok jeg fagutdannelse i fotografi. Dermed har jeg faglig tyngde både til å skrive og ta bilder. Kunnskapen jeg tilegnet meg ved UiB bruker jeg nærmest daglig i mitt virke.

Jeg jobber mye innenfor presse og dokumentar og har reist mye rundt i verden og laget reportasjer om flere av de temaene vi lærte om i geografifaget. Jeg har gitt ut bok på Forlaget Manifest om flyktninger i Libanon.

Geografi og arbeidsrelevans

Geografifaget favner et vidt spekter av fagfelt. Ettersom jeg jobber mye for aviser og magasiner kan jeg lage saker som omhandler disse temaene.

Dessuten er en akademisk utdannelse lurt å ha hvis man vil satse på en karriere i media. På den måten har man en kunnskapsbase når man skal lage saker. For eksempel tar jeg mye bilder av arkitektur og urbane rom. Dette er tett knyttet opp til byplanlegging.

Råd til dagens og morgendagens geografistudenter

Geografifaget er veldig nyttig og som geograf kan du jobbe innen en rekke fagfelt. Det er også et fag som kan kombineres med andre utdannelser, bl.a slik jeg har gjort med fotografi.