Institutt for global helse og samfunnsmedisin

Michael Benjamin Robert tildeles Praksisveilederpris 2021

– Bedre praksisveileder skal man lete lenge etter, skriver student i nominasjonsbegrunnelsen.

benjamin
Iselin Henriksen Kvamme

21. april feiret Fagområdet for allmennmedisin (FAM) 50 år med allmennmedisin som akademisk fag i Bergen. I den forbindelse ble Praksisveilederprisen 2021 utdelt. Vinneren kommer fra Florø og heter Michael Benjamin Robert. Robert er født i 1990, og jobber som fastlege ved Legegruppa SMS i Kinn kommune. Han er utdannet allmenlege ved Third Faculty of Medicine, Charles University i Praha, Tsjekkia.

Siden 2017 har han vært praksisveileder for studenter i allmennpraksis ved Universitetet i Bergen. I år har begge studentene som har vært i praksis hos Robert nominert ham til årets praksisveileder.

I nominansjonsbegrunnelsen skriver en student at en «bedre praksisveileder skal man lete lenge etter». Hans evne til å involvere studenten i beslutningstaking fremheves. Videre skriver studenten at Robert er flink til å legge til rette for en fornuftig planlegging av praksisoppholdet og at hans entusiasme samt faglige kompetanse bidro til at studenten følte seg trygg og sikker på praksisplassen.

Stortrives på jobb

Prisvinneren selv var overrasket over tildelingen.

– Jeg var faktisk ikke klar over at det fantes noe praksisveilederpris, så motivasjonen min har hele tiden vært å vise studentene mine at det ikke nødvendigvis er alle som kjenner på fastlegekrisen, sier Robert.

Han utdyper med at selv om man ofte leser om fastleger som drukner i papirarbeid og adminstrative oppgaver, så er det ikke slik at alle opplever dette.

– For egen del stortrives jeg på jobb hver dag, og forsøker derfor å vise hvor hyggelig og givende det er å være fastlege. Det var derfor veldig kjekt og rørende å høre hva studentene har skrevet om meg i nominasjonene.

Praksisveilederprisen ble utdelt første gang i 2001. Kriteriene for å gjøre seg fortjent til prisen er at veilederen viser en stor evne til å formidle faglig entusiasme og klinisk kompetanse. Juryen består av fylkeskoordinatorene og praksiskoordinatoren, og den utpeker vinneren basert på innsendte nominasjoner og beskrivelser.