Institutt for klinisk psykologi

Nyhetsarkiv for Institutt for klinisk psykologi

– Vi ser en helt tydelig kjønnsforskjell når det gjelder søvn, og det er rart at kvinners søvn ikke har vært mer spesifikt forsket på, sier søvnforsker Elisabeth Flo-Groeneboom.
- Det er godt kjent at det er viktig for studentene med tett oppfølging for at de skal lykkes i høyere utdanning. Derfor startet vi 1.årsstudent-prosjektet, sier Yael Harlap, visedekan for utdanning, Det psykologske fakultet.
Hvilken type vitenskap er psykologi? Hva mener vi med psykologisk kunnskap?
Student og interessert i tverrfaglighet og veiledning? Da kan du bli studentfasilitator i TVEPS!
Treff i mindre grupper gjør det enklere å finne ut av studenttilværelsen, og kan også føre til mer engasjerte studenter.
Et samfunnsnyttig fakultet med kreativ forskning og undervisning jubilerer. 40-åringen er like populær blant studentene som en veletablert rockestjerne.
Det psykologiske fakultet øker sine søkertall fra Samordna opptak, og særlig går pedagogikk frem. Masterprogrammene ved fakultetet har i tillegg fem programmer i topp-10-listen ved UiB.
Nå vil forskerne finne ut hva du tenker og gjør når det er pandemi.
Semesterstart på Det psykologiske fakultet bød på fjordcruis for norske og utenlandske studenter.
Hvordan få den gode og tydelige historien om forskningen din frem på TV og hvordan få presentert forskningsresultater på en tydelig og forståelig måte?
- Dette vil vi ha mer av! Studentene var glade for å få verktøy til å beskrive kunnskapen og ferdighetene de får med en bachelorgrad i psykologi.
Det psykologiske fakultet ved UiB er eneste psykologiutdanning i Norge med praksismulighet i Sør-Afrika.
Eldre med kognitiv svikt og demenssykdommer er særlig sårbare fordi søvnen deres endres dramatisk. Mer lys skal hjelpe disse pasientene.
– Jeg vil arbeide for at Institutt for klinisk psykologi blir enda mer synlig både innad ved UiB og i samfunnet rundt, sier Åsa Hammar.
Se film om Jørgen Aasen Berget som dro til Cape-Town i Sør-Afrika for å få praksis i psykologstudiet. Samtidig fikk han muligheten til å hjelpe traumatiserte barn og unge.
UiB-psykologer kurerer tvangslidelser på fire dager. Utenlandske psykologer ser nå til Bergen for å hjelpe sine pasienter.
Institutt for klinisk psykologi inviterer til seminar med professor Nancy McWilliams ved Rutgers University 6.-7. september 2012. Påmeldingsfrist: 5. juni.
Semje mellom born og terapeut om målet med behandlinga aukar sjansen for at born vert kvitt angst, syner ny forskning ved Universitetet i Bergen.

Sider