Institutt for samfunnspsykologi

Nyhetsarkiv for Institutt for samfunnspsykologi

En ny studie viser at til og med små mengder energidrikk har negativ effekt på søvnen til studenter.
«Teaching sustainability at the high sea: the “One Ocean Expedition”» er nå publisert i det anerkjente tidsskriftet Sustainability Science. Artikkelen deler erfaringer fra UiB-sommerkurset «SDG 200 Ocean-Climate-Society» på seilasens første etappe over Stillehavet.
- Det er godt kjent at det er viktig for studentene med tett oppfølging for at de skal lykkes i høyere utdanning. Derfor startet vi 1.årsstudent-prosjektet, sier Yael Harlap, visedekan for utdanning, Det psykologske fakultet.
Student og interessert i tverrfaglighet og veiledning? Da kan du bli studentfasilitator i TVEPS!
Professor Mark C. Price er utnevnt til fremragende underviser ved Det psykologiske fakultet, UiB. Price underviser i persepsjon, oppmerksomhet og bevissthet på profesjonsstudiet i psykologi.
Forskere tilknyttet Forskningssenter for søvn, arbeid og helse er nylig rangert som mestpubliserende på skiftarbeid i ny oversiktsartikkel.
Gravide som brukte briller som blokkerte ut det blå lyset tre timer før leggetid, hadde høyere nivåer av melatonin. – Hormonet er blant annet viktig for hjernens utvikling, sier UiB-forsker Randi Liset.
Prosjektet "Healthcare Workers Well-Being and Safety (WeBeSafe): Ensuring a Sustainable Workforce in the Healthcare sector for the 21st Century» får 8 millioner i støtte fra Forskningsrådet. Øystein Vedaa ved Forskningssenter for søvn, arbeid og helse og Folkehelseinstituttet leder prosjektet.
Vil du lære om forskning på en ny måte? Nå tilbyr Det psykologiske fakultet et nytt og helt unikt emne på 5 studiepoeng, kalt PSYK122 Praktisk forskningsmetode, med oppstart høsten 2022. Det er et av de eneste åpne emnene ved UiB som kombinerer det å være forsøksperson med teoretisk forståelse for tematikken.
Kan riktig administrert lyseksponering redusere den subjektive følelsen av søvnighet og gi bedre årvåkenhet ved nattarbeid? Det ønsket Erlend Sunde ved Forskningssenter for søvn, arbeid og helse (UiB) å finne ut av i sitt doktorgradsarbeid.
– Det kan til tider være krevende at forskningsbiten av jobben krever såpass mye selvledelse, mens vi i undervisning og administrasjon i større grad kan agere på det som dukker opp, sier Eilin K. Erevik.
Agnete Hessevik og Thea Gregersen er klare for å konkurrere med sin klimaforskning i Forsker Grand Prix. De to stipendiatene har bare fire minutter hver til å engasjere dommerpanelet og publikum i salen.
Treff i mindre grupper gjør det enklere å finne ut av studenttilværelsen, og kan også føre til mer engasjerte studenter.
Et samfunnsnyttig fakultet med kreativ forskning og undervisning jubilerer. 40-åringen er like populær blant studentene som en veletablert rockestjerne.
Elisabeth Norman, Rune Johan Krumsvik og Marit Ulvik er fremragende underviser ved Det psykologiske fakultet. Statusen som fremragende underviser er en nasjonal ordning, og undervisningskvalitet står stadig sterkere i Norge.
Mennesket er den eneste arten som bruker symboler for å uttrykke mengde, og forskerne vil finne ut hvorfor tallsystemene er så forskjellige i ulike kulturer.
Forskere fra Institutt for informasjons- og medievitenskap og Institutt for samfunnspsykologi ved Universitetet i Bergen har fått støtte for å gjennomføre et korona-prosjekt.
– Ensomhet er utbredt hos studenter, spesielt førsteårsstudentene. Dette er nå forsterket ved at mange av de sosiale arenaene og de naturlige møtepunktene er borte.

Sider