Veiledning for søkere til kompetanseopprykk
Det juridiske fakultet har utarbeidet egne retningslinjer for søkere til opprykk til professor etter kompetanse. Det er innført to årlige søknadfrister for å søke om personlig opprykk til professor, 15. mars og 15. september. Vær obs på at søknadsskjema (finnes nederst på siden) må sendes fakultetet innen 7. mars for fristen 15 mars, og 7. september for søknadsfrist 15. september. Dette for at HR skal kunne legge til rette for levering av søknadsdokumenter i Jobbnorge.
Hovedinnhold
Personlig opprykk til professor etter kompetanse er hjemlet i Kunnskapsdepartementets Forskrift til universitets- og høyskoleloven. Frem til 31.07.2025 har søkere rett til å få søknaden vurdert etter forskrift 9. februar 2006 nr. 129 om ansettelse og opprykk i undervisning- og forskerstillinger.
Veiledningen under er en sammenfatning av de generelle retningslinjene i forskriften av 9. februar 2006, og kriteriene for tilkjenning av vitenskapelig kompetanse som professor i "Veiledning for bedømming av søkere til professorater og professoropprykk i rettsvitenskap" fastsatt av Nasjonalt fagorgan for juridiske fag. I tillegg kommer kravene vedtatt av Universitetsstyret som fremgår i «Regler for vurdering av utdanningsfaglig kompetanse ved UiB».
Søknaden
Kriterier for å søke
Førsteamanuenser i minimum 50 % fast stilling, kan søke om opprykk til professor etter reglene i denne veiledningen. Har søker tidligere fått negativ sakkyndig bedømmelse, skal det gå 2 år før man kan søke på nytt. De to årene går fra søknadsdato for den første søknaden. Toårsregelen gjelder selv om søkeren senere trekker sin søknad.
Opprykk er personlig og får ingen konsekvenser for stillingsinnehaverens arbeidsoppgaver. Det kan kun søkes om opprykk innenfor det fag søkeren er ansatt. Med fag menes her de fag eller emner som kan inngå i de grader fakultetet kan tildele.
Førsteamanuenser som har oppnådd utenlandsk professorkompetanse, kan søke om å få sin kompetanse vurdert som grunnlag for norske regler. Sakkyndig komité vurderer om ny fullstendig bedømmelse er påkrevd.
For førsteamanuenser som har oppnådd kompetanseerklæring for professor II-stilling, skal det foretas ny sakkyndig bedømmelse.
Tidsfrister
For at HR skal kunne legge til rette for opplasting av all dokumentasjon skal søknadsskjema sendes til fakultetet 7 dager før endelig frist, altså innen 7. mars / 7.september. Etter at søknadsskjema er mottatt, vil søker inviteres til å laste opp fullstendig søknad og dokumentasjon i Jobbnorge. Endelig frist for fullføring av søknad er 15.mars / 15. september. Når særlige grunner foreligger, kan rektor godkjenne at fristen fravikes.
Det kan ikke sendes inn arbeider etter søknadsfristen. Det er søkers ansvar å sørge for at alle dokumenter er på plass.
Dette må være med i søknaden
- Alle søkere skal levere en fullstendig og kommentert liste over alle publikasjoner eller annen dokumenterbar virksomhet som påberopes som grunnlag for bedømmelsen. Det bør komme frem hvor arbeider evt overlapper hverandre.
- Der arbeider er skrevet i samarbeid med andre, må det leveres inn medforfattererklæringer.
- Det skal fremgå av søknaden hvorvidt man har vært vurdert for professorkompetanse i løpet av de siste to år før søknadsfristen.
- Den skriftlige bedømmelsen av søkers ph.d.-avhandling (med unntak for avhandlinger fra utlandet hvor det ikke utarbeides skriftlig bedømmelse).
Prosess etter sakkyndig bedømmelse
Sakkyndig vurdering blir sendt til søker så snart den foreligger. Det er ikke adgang til å påklage de sakkyndiges uttalelse, men søker kan komme med innsigelser mot saksbehandlingen eller merknader til de sakkyndiges uttalelse innen 2 uker etter at uttalelsen er sendt søker.
Styret for Det juridiske fakultet godkjenner bedømmelsen og tildeler eventuelt opprykk på grunnlag av denne.
Ny lønn blir deretter behandlet i Forhandlingsutvalget sentralt ved UiB. Søker vil motta brev fra fakultetet når saken er ferdig behandlet.
Sakkyndig komité
Søkere til kompetanseopprykk skal vurderes av en sakkyndig komité oppnevnt av dekan.
Sakkyndig komité for søkere til kompetanseopprykk består av tre personer med professorkompetanse eller tilsvarende kompetanse på søkers fagområde. Det utpekes en leder blant komiteens medlemmer. Så langt det er mulig, og på de fagområder det er naturlig, skal komiteen ha et medlem fra et annet land. Bare ett medlem av sakkyndig komité kan være fra søkers egen institusjon. Begge kjønn skal om mulig være representert i komiteen. Dersom dette ikke lar seg gjøre, skal det redegjøres særskilt for dette.
Sakkyndig bedømmelse skal normalt foreligge innen seks måneder etter at komiteen har mottatt alle dokumenter. Detaljer vil fremkomme av oppnevningsbrev sendt fra fakultetet.
Vurderingskriterier
Forskjellen på kompetansekravene til professor og førsteamanuensis er ikke først og fremst forskjell i kravet til antall vitenskapelige publikasjoner, men også større krav til kvalitet og bredde, slik det er vanlig etter nasjonal og internasjonal standard.
Sakkyndig komité skal etter forskriftens pkt. (12) i § 2-1 «legge kriteriene for ansettelse som professor i § 1-2 til grunn for bedømmelsen». Innen rettsvitenskap må søker til opprykk dokumentere følgende:
- Vitenskapelig nivå i samsvar med etablerte internasjonale eller nasjonale standarder
- Relevant praktisk-pedagogisk kompetanse på grunnlag av utdanning eller undervisning og veiledning.
Veiledning for bedømming av søkere til professorater og professoropprykk i rettsvitenskap spesifiserer dette ytterligere.
Må være med i uttalelse fra sakkyndig komité
Den sakkyndige komiteen skal:
- redegjøre for de formelle kriteriene for vurderingen, i.e. de forskrifter, anbefalinger, veiledninger, stillingsomtale etc., som er grunnlaget for komiteens arbeid.
- beskrive søkernes formelle kompetanse, herunder utdannings- og yrkespraksis
- redegjøre for komiteens vurdering av dokumentasjonen søkeren har lagt fram
- redegjøre for komiteens vurdering av søkernes samlede vitenskapelige og udanningsfaglige kompetanse på grunnlag av innsendt dokumentasjon
- redegjøre for om uttalelsen er enstemmig og utvilsom
Vitenskapelig kompetanse
Bedømmelsen "skal skje på grunnlag av dokumentert vitenskapelig eller kunstnerisk kompetanse" (5) i § 2-1. For professor kreves det betydelig vitenskapelig produksjon utover det som kreves til doktorgrad. Forskningen skal være av høy kvalitet og vise både bredde og dybde. Produksjonen skal reflektere en selvstendig forskningsprofil og vise evne til å ta opp nye problemstillinger. Vedvarende forskningsaktivitet er en forutsetning.
Følgende krav bør være oppfylt:
- Omfang: Hva som er en betydelig vitenskapelig produksjon, må vurderes i forhold til faglige tradisjoner og konkret ut fra innholdet i arbeidene og den innsatsen som ligger bak. En veiledende norm kan være at den vitenskapelige produksjonen (doktorgraden medregnet) bør tilsvare 8-12 tidsskriftartikler av full lengde, eller to til tre bøker av god kvalitet og med ulikt innhold. Søkeren må ha ytt vesentlige bidrag til alle arbeidene og hatt hovedansvaret for forskningsarbeidet og framstillingen i majoriteten (to tredeler) av arbeidene. Ved mer omfattende samforfatterskap, kan kravet til antall arbeider settes høyere.
- Kvalitet: Resultatene skal være godt underbygd og klart uttrykt, slik det kreves for publisering i anerkjente vitenskapelige tidsskrifter eller på anerkjente forlag for vitenskapelige bøker. Det skal legges vekt på om arbeidene har fått eller kan få betydning for fagutviklingen eller for praksis på området. Det skal også legges vekt på originalitet i problemstilling, metode eller datakilder. Kravet til originalitet og betydning er klart høyere enn for doktorgraden, men det er nok at en del av arbeidene tilfredsstiller slike høyere krav.
- Bredde: Breddekravet skal bidra til å sikre at søkeren er kvalifisert for å undervise og veilede på høyt nivå i mer enn én spesialitet. Produksjonen bør omfatte flere klasser av problemstillinger, temaer og forskningsmetoder. Søkeren bør ha vist evne til å sette egne arbeider inn i en større sammenheng.
- Selvstendighet og samarbeid: Søkeren må ha dokumentert at han eller hun vil være i stand til, på egen hånd, å gjennomføre alle sentrale deler av et forskningsarbeid med høy kvalitet. Dette kan dokumenteres med arbeider der søkeren er eneforfatter (eventuelt førsteforfatter i disipliner der dette signaliserer hovedansvar for arbeidet), ved erklæringer fra medforfattere og ved erfaring fra prosjektledelse. For øvrig skal forskningssamarbeid og prosjektledelse vektlegges positivt.
- Synlighet: Arbeidene bør være publisert (eller antatt for publisering) i kanaler som har tilfredsstillende kvalitetskontroll, og der de kan nå fram til andre forskere som vil bygge videre på eller kritisere resultatene. Vanligvis betyr dette publisering i internasjonale kanaler, men når temaet tilsier det, er publisering i nasjonale kanaler akseptabelt. Det legges vekt på hva som innen faget ble sett på som god publiseringspraksis på publiseringstidspunktet.
- Aktualitet: Arbeidene bør være relatert til forskningsfronten på publiseringstidspunktet. Noen av arbeidene bør være blitt til de siste 5 år.
Ved vurdering av omfang og bredde kan det legges vekt på hele publikasjonslisten, også arbeider som ikke er innsendt.
Den vitenskapelige kompetansen skal være klar og utvilsom for å kvalifisere til stilling.
Ved opprykk skal kompetansen være innenfor fagområdet for stillingen. Arbeider på andre fagområder kan telle med, men vektlegges ut fra hva de sier om kompetansen for å drive forskning og undervisning på det aktuelle fagområdet. Minst to tredeler av kravet til omfang definert over bør kunne oppfylles med arbeider som klart er innenfor fagområdet for stillingen, og noen av disse arbeidene bør ha blitt til de siste fem år. Dersom fagområdet er en snever spesialitet, kan det aksepteres at en noe større del er utenfor fagområdet.
Utdanningsfaglig kompetanse
UiB har utarbeidet Regler for utdanningsfaglig kompetanse. Dette skal i søknaden dokumenteres gjennom en utdanningsfaglig mappe.
Denne skal inneholde:
1. Oversikter over
- Utdanning i universitets- og høgskolepedagogikk
- Praktisk erfaring og kompetanse
Det er stor forskjell på hvor mye undervisningserfaring den enkelte har, og det er ikke nødvendig å redegjøre i detalj for all undervisning som en har hatt i løpet av karrieren. Det skal redegjøres for emnene der en har hatt tyngden av undervisning. Enkeltoppdrag kan sammenfattes i løpende tekst. - Veiledning av ph.d.-kandidater og master-/ bachelorstudenter
Det er ikke påkrevd med erfaring som veileder på doktorgradsnivå for å få opprykk til professor i rettsvitenskap, men vi vil uansett be om at det føres opp eventuell erfaring. Tilnærming til eller strategier for veiledning av doktorgradsstipendiater, masterstudenter og/eller bachelorstudenter beskrives med eksempler. - Faglig-pedagogisk utviklingsarbeid
Eksempler kan være arbeid med studietilbud, studieprogrammer, emnegrupper, kvalitetsarbeid, evalueringer og utredninger ved egen eller andre institusjoner, utprøving av ulike former for læremidler, inkludert digitale læringsressurser - Erfaringsdeling om undervisning og veiledning innen fagfeltet
Eksempler kan være presentasjoner, konferanser, studieturer med pedagogisk relevans, deltakelse i aktuelle nettverk og ressursgrupper. - Administrasjon og ledelse av utdanning
Eksempler kan være erfaring som undervisningsleder, deltakelse i programråd eller andre utvalg knyttet til utdanning og emneansvar. - Utvikling av læringsressurser
Eksempler kan være kompendier, lærebøker, digitale læringsressurser og/eller fleksible undervisningsopplegg utviklet på selvstendig grunnlag eller i samarbeid med andre.
NB! Husk dokumentasjon.
2. Et kortfattet refleksjonsnotat:
Dette skal utgjøre rundt 2 sider og skal ta utgangspunkt i egen undervisningserfaring. Det skal omhandle oppnådde resultater, utviklingsarbeid og kontinuerlig arbeid med kvalitetsutvikling.
I tillegg til de krav til grunnleggende kompetanse for undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå som er gitt til stilling som førsteamanuensis, skal det ifølge reglementet ved UiB dokumenteres:
- Solid kompetanse og erfaring innen planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning
- Vesentlige bidrag til systematisk utviklingsarbeid knyttet til undervisning og veiledning
- Innsats og samarbeid i eget fagmiljø knyttet til arbeid med utdanningskvalitet
Utdanningsfaglig kompetanse kan ikke kompensere for mangler ved den vitenskapelige kompetansen.