Hjem
Det juridiske fakultet
Forskningsstøtte

Går i dybden på vold og trusler i skolen i nytt forskningsprosjekt

Professor Anna Nylund ved Det juridiske fakultet har fått over 8 millioner kroner i støtte fra Forskningsrådet til et nytt samarbeidsprosjekt. Hun skal forske på de rettslige rammene for vold og trusler i grunnskolen.

Anna Nylund
Professor Anna Nylund ved Det juridiske fakultet har fått tilslag på et samarbeidsprosjekt med Bergen kommune og Forandringsfabrikken.
Foto/ill.:
UiB

Hovedinnhold

Hvordan skal lærere gripe inn mot elever som oppfører seg voldelig eller truende i klasserommet?

De siste årene har denne problematikken fått økt oppmerksomhet i samfunnsdebatten. I sommer ble opplæringsloven endret for å tydeliggjøre når lærere kan gripe inn fysisk for å stanse forstyrrelser eller verbale angrep.

Professor Anna Nylund ved Det juridiske fakultet har forsket mye på barnerett og er emneansvarlig for dette fagområdet.

Hun ble nylig tildelt 8,1 millioner i støtte fra Forskningsrådet til forskningsprosjektet «Include» (Inclusive Educational Rights: Balancing Rights of Violent Children, Their Peers and Educators).

Erfaringer fra barnevernsbarn

Prosjektet er et samarbeid med Bergen kommune og stiftelsen Forandringsfabrikken. Forskningen har som mål å se på forholdet mellom barn som utøver vold, ansattes håndtering og medelevers rettigheter.

– Noe av det vi ønsker å se på er balansen mellom disse tre gruppene og deres interesser og rettigheter. Om det rettslige rammeverket er godt nok, sier Nylund. 

Konkret skal man blant annet intervjue ungdommer og unge voksne i samarbeid med Forandringsfabrikken. Stiftelsen jobber for at skoler, hjelpetjenester og rettssystem skal oppleves som trygge for barn og unge. 

– Vi vet fra før at jo yngre man er, jo mer mangelfulle kan verktøyene være for å takle sinne, sosiale relasjoner og skuffelse. Noen kan også ha utviklingsvansker eller vanskelige forhold på hjemmebane. Det er viktig at vi reagerer på voldshandlingene elevene utfører på en adekvat måte ut fra de bakenforliggende problemene, sier Nylund.

Må håndteres ulikt 

Hun legger til at også barna som utfører vold har rett på et godt rettslig rammeverk.

– Ofte må man reagere med noe annet enn straff. Er det snakk om en 13-14 åring som er inne i en kriminell karriere, må man håndtere volden på en annen måte enn dersom det er snakk om yngre barn eller barn med neuropsykologiske utfordringer, poengterer Nylund. 

Samtidig har også lærere og medelevene rett på å bli beskyttet mot vold for å være sikret et trygt skolemiljø.

– Det ligger en utfordring i at håndteringen av vold kan gjøre at lærere eller medelever sjøl utfører handlinger som blir sett på som straffbare. Derfor trengs det gode midler til å gripe inn, på en måte som er «innafor» både for elevens del og ens egen del. Det er dette spenningsfeltet vi vil se på, sier Nylund.

Daglig leder i Forandringsfabrikken, Arild Bjørndal, er glad for samarbeidet med UiB og Nylund. 

– Det er flott at synspunkter fra barn systematisk skal samles inn og danne et grunnlag for dette prosjektet. Det kan bli viktig for Norge og vi i Forandringsfabrikken gleder oss til samarbeidet, sier Bjørndal. 

Fra teori til praksis

En annen viktig del av prosjektet vil være kommunikasjonsperspektivet – hvordan reglene skal kommuniseres til lærere og skoleledere slik at de forstår rammene og balanseringen av ulike interesser. Derfor skal også kommunene og skoleledere intervjues for å bedre forståelse av hvordan de oppfatter eksisterende regelverk.

– Det er vanskelig å få med mangfoldet av situasjoner og mangfoldet av årsaker til at en elev oppfører seg voldelig i én lovbestemmelse. Derfor må vi se på hvordan lærere kan bli tryggere på hvordan retningslinjer og prosedyrer kan oversettes i praksis. Hvordan kan en elev og en lærer ha en god dialog slik at man kan gripe inn før det har eskalert?

Prosjektet er fireårig og vil knytte til seg en post.doc som vil få en viktig rolle. Det juridiske fakultet har allerede et sterkt forskningsmiljø på barn og unge, hvor Nylunds prosjekt vil føye seg inn i rekken.

Prodekan for forskning ved fakultetet, Jørn Jacobsen, kommenterer følgende om tildelingen:  

– Tilslaget er nok et uttrykk for den sterke kompetansen som Anna og hennes kollegaer har bygd opp i skjæringsfeltet mellom barnerett, forvaltningsrett og strafferett. Dette prosjektet vil videre styrke dette miljøet på fakultetet på et veldig aktuelt og viktig samfunnsområde, der viktige verdier og interesser står på spill.

Les mer om de andre prosjektene ved fakultetet her: