Lærerseminar: Utforskende undervisning i møte med kontroversielle tema
Hvordan kan vi undervise om kontroversielle tema på en konstruktiv måte? Hvilke valg tar du som lærer når kontroversielle tema står på agendaen - og hvorfor gjør du som du gjør? Hva innebærer det å bruke utforskende strategier i møte med kontroversielle tema?
Hovedinnhold
Forskergruppen Forskning og undervisning om kontroversielle tema inviterer lærere i videregående og ungdomsskolen til heldagsseminar 9. desember om hvordan vi kan bruke utforskende strategier i møte med ulike kontroverser og polariserende tema. Dette er et praktisk seminar hvor lærere inviteres til å gjøre, samhandle og tenke på tvers av skolefag og sammen med forskerne i forskergruppen.
Program
08.45-09.00 | Kaffe og lett servering |
09.00-09.15 | Velkommen |
09.15-10.15 | Introduksjon til undervisning om kontroversielle tema i skolen og utforskende strategier i møte med kontroversielle tema |
10.15-10.30 | Pause |
10.30-11.30 | Workshop 1 – Bygge tillit med Lego: Arbeid med kontroversielle tema krever et trygt læringsmiljø. |
11.30-12.30 | Lunsj (gratis) |
12.30-13.30 | Workshop 2 – Fra polarisert debatt til konstruktiv samtale. |
13.30-13.45 | Pause |
13.45-14.45 | Workshop 3 – Hva gjør lærere i møte med kontroversielle tema, og hvorfor gjør de som de gjør? |
14.45-15.00 | Avslutning og oppsummering |
Velkommen!