Koronavirus – informasjon for studenter og ansatte
Fjerner tiltak

Regjeringen fjerner de fleste tiltak

Fra lørdag 12. februar klokken 10, er de aller fleste koronatiltakene fjernet.

Dette betyr at Universitetet i Bergen er tilbake i en normalsituasjon på campus, der énmetersregelen er fjernet i alle sammenhenger. Det er heller ikke lenger krav om bruk av munnbind.

Fra før har undervisning og arbeid i lesesal og bibliotek vært unntatt for énmetersregelen.

Dette er de generelle rådene som gjelder for befolkningen nå:

• Praktiser god hånd- og hostehygiene
  • Følg koronavaksinasjonsprogrammet
  • Test deg ved symptomer. Barn i barnehagealder og skoleelever er unntatt. Det er ikke lenger nødvendig å teste deg dersom du ikke har symptomer selv om du har nærkontakter som er smittet.
  • Hold deg hjemme ved nyoppståtte luftveissymptomer dersom du føler deg syk. Du bør bli hjemme til formen er god, og du har vært feberfri i 24 timer. Milde restsymptomer som rennende nese, snørr, heshet og noe hoste er greit.
  • Ved positiv covid-test, hold deg hjemme i fire dager fra symptomstart eller fra dagen for positiv test for dem uten symptomer. Barn i barnehagealder og skoleelever er unntatt testing, men anbefales å holde seg hjemme dersom de er syke. De kan gå på skole og barnehage når de har vært feberfrie i 24 timer.
  • Ta kontakt med legen din dersom du er bekymret for egen helse eller for barnet ditt

Alle anbefalinger om hvordan du skal håndtere smitte og sykdom finner du på regjeringens nettsider.