Koronavirus – informasjon for studenter og ansatte

Nyhetsarkiv for Koronavirus – informasjon for studenter og ansatte

Fra lørdag 12. februar klokken 10, er de aller fleste koronatiltakene fjernet.
Universitetet i Bergen vil så raskt som mulig legge til rette for en normal hverdag for studenter og ansatte. Rektor Margareth Hagen er særlig glad for at meteren skrotes.
Bergen kommune satte 435 vaksiner på Studentsenteret onsdag 26. januar. Neste uke blir det nye muligheter for å få vaksine på campus.
Onsdag 26. januar fra klokken 9.30 til 15.00 er Bergen kommunes vaksinegruppe på Studentsenteret og tilbyr koronavaksinering til alle studenter og ansatte ved Universitetet i Bergen.
Regjeringen åpner opp for fysisk undervisning, og ønsker at alle studenter skal ha deler av undervisningen sin på campus.  - Jeg er veldig glad for muligheten vi nå får til å kunne åpne for fysisk undervisning og økt tilstedeværelse på campus, sier rektor Margareth Hagen. Her følger utfyllende informasjon om hvordan UiB håndterer lettelser i tiltak.
UiB starter semesteret med åpen campus, men mye digital undervisning grunnet koronasituasjonen. I dette nettmøtet forklarer UiB-ledelsen hvilke planer som legges for resten av semesteret.
Bergen kommune snur og vil likevel ikke vurdere alle nye smittetilfeller som omikronsmitte, med de karantenekravene det ville medført.
– Det er ulovlig og helt uakseptabelt å møte opp til eksamen om du har symptomer, sier prorektor Pinar Heggernes.
Slik kan du som er ansatt eller student bidra til å ivareta godt smittevern på campus.
Her får du svar på de vanligste spørsmålene om studiestart og høstsemesteret på UiB.
Det er påvist en indisk virusvariant i en koronaprøve fra en UiB-ansatt. Nærkontakter ble varslet og satt i karantene før helgen. I dag kom beskjeden fra Bergen kommunen om at det dreier seg om en indisk mutasjon.
I januar fikk rundt 15.000 norske studenter ved UiB invitasjon til å delta i undersøkelsen. Nå fortsetter undersøkelsen og utvides i kjølvannet av koronapandemien. I tillegg til allerede deltakende studenter i undersøkelsen, blir også høstens nye studenter invitert til å delta.
I Wuhan song innesperra menneske patriotiske songar fra vindauga, frå balkongane i Barcelona og Milano har folk sunge for kvarandre. I Noreg har folk flokka til Facebook-konsertar og deler videoar av kor som syng saman over nett. Kvifor blir nettopp musikk så sentralt i krisetider?
Det tverrfaglige forskningsprogrammet GRIP har etablert en serie om global ulikhet som en følge av den pågående koronaviruspandemien.
IT-direktør Tore Burheim sier at studenter og ansatte ved Universitetet i Bergen skal være trygge på at vi ved UiB har full oppmerksomhet på sikkerheten i programvaren vi bruker.
Vernehanskar, vernebriller, kirurgiske masker og laboratoriefrakkar blir i desse dagar samla inn i store mengder på UiB. Smittevernutstyret blir gitt bort til Helse Bergen som tek det i bruk på sjukehus, i ambulansane og på legevakta.
Universitetet i Bergen er opptatt av å ivareta studentene på best mulig måte gjennom koronakrisen.
For undervisere og studenter ved Universitetet i Bergen er auditorium byttet ut med pc og hjemmekontor. Den digitale hverdagen er godt i gang ved UiB.

Sider