Koronaviruset

Ber alle om å ta vare på hverandre

Studentene ved Universitetet i Bergen har brått fått en ny studiehverdag. Prorektor og studentleder oppfordrer alle om å ta vare på hverandre, og gjerne ta en ekstra telefon til folk som sitter i karantene.

Andras Trohjell og Margareth Hagen
Studentleder Andreas Trohjell og prorektor Margareth Hagen står sammen, men med god avstand.
Olaf Erlend Gundersen, UiB

Etter nedstengingen av Universitetet i Bergen og store deler av samfunnet, torsdag 12. mars, har studenter og ansatte fått en ny hverdag. I tillegg til at man ikke lenger møtes til felles forelesninger og samlinger, er en del av studentene satt i karantene som følge av oppdaterte karanteneregler.

- Det er viktig at studentene tar vare på hverandre. Ta noen ekstra telefoner, og vise at vi bryr oss om hverandre. Samtidig vil jeg også oppfordre studentene til å etablere digitale møter, og fortsette som før så langt det lar seg gjøre, sier prorektor Margareth Hagen.

Opprette digitale kollokviegrupper

Fredag formiddag hadde hun et møte med leder av Studentparlamentet ved Universitetet i Bergen, Andreas Trohjell, der de diskuterte situasjonen universitetet og samfunnet nå står i.

- Det viktigste våre studenter kan gjøre nå er å ta vare på hverandre, og fortsatt være studenter. Det å være student på Universitetet i Bergen kommer til å være annerledes fremover. Vi må følge digital undervisning, digitale studiegrupper og opprette digitale kollokviegrupper, sier Trohjell.

Studentlederen, mener det er viktig at studentene ikke bare snakker fag sammen. Mange studenter har sprøsmål om situasjonen og hva som skjer med undervisningen og eksamensavviklingen. Universitetet jobber fortsatt for å finne gode løsninger for dette.

Universitetet har også opprettet en informasjonstelefon der man kan stille spørsmål og få informasjon om situasjonen.

Informasjonstelefon for studenter og ansatte: 555 88 555

Takker ansatte og studenter

- For dem som sitter alene i hver sin hybel eller i kollektivet, er det viktig at vi holder kontakten, men gjerne på digitale plattformer. Statsministeren sa det fint, «ta vare på hverandre, men ikke ta på hverandre». Gjør det i solidaritet med dine besteforeldre og dem som er i risikogruppene, sier Trohjell.

Prorektor Hagen ønsker å rette en stor takk til både studenter og ansatte for måten de har respondert på krisen.

- Det er viktig for Bergen og samfunnet av vi reagerer samlet og ansvarlig. Selv om vi er i en utfordrende situasjon må studentene fortsatt studere, forbedrede seg til eksamen, og ikke minst følge de råd som helsemyndighetene gir, sier Hagen.