Kunst og hage

De ti bud i hender

Håndtrykk. Peking. Griping. Strekking. Med fotografier av hender i slike positurer har Eirik Holmøyvik illustrert de ti bud. Fotografiene innleder hvert sitt kapittel i essaysamlingen Dekalogen, som tar for seg hvert av de ti budene i 13 essay om retts- og trosspørsmål. I tillegg til i boken, finnes fotografiene i en korridor i Juss 2-bygget.

Neste
Alf E. Andresen

”Du skal holde hviledagen hellig” illustreres av et par foldede hender. Det ser ut som om eieren av hendene muligens lar seg friste til å tvinne tommeltotter. ”Du skal hedre din far og din mor” viser en liten barnehånd som strekker seg oppover mot to voksne hender som holder hverandre. En stor neve som klemmer hardt, brutalt rundt et håndledd viser budskapet bak ”Du skal ikke slå i hjel”. Fingrene og håndflaten til den angrepne hånden er spent til det ytterste, et stumt skrik.

I skildringen av ”Du skal ikke vitne falskt mot din neste” kommer humoren inn. En knyttet neve strekker seg bakover, bort fra en hånd som lager sladretegn. Hvem av de to er det som vitner falskt? ”Du skal ikke begjære din nestes eiendom” er poetisk illustrert ved en skjør blomst og en hånd som holdes beskyttende opp mot en grisk hånd som nærmer seg. De symbolske hendene er treffende fremstillinger av de ti bud.

Eirik Holmøyvik (1978-) er fritidsfotograf, i tillegg til jobben som førsteamanuensis ved Det juridiske fakultet, UiB. Som fotograf har han en bred portfolio, mest i filmbasert svart/hvitt-fotografi. Han har hatt utstillinger i Norge, England og USA, og har også gjort flere magasinoppslag, blant dem forsiden til Black and White Magazine i 2005. I 2011 er han listet i Art Domain’s Who's Who in Visual Art - 100 Fine Art Photographers.

NORA SØRENSEN VAAGE