Hjem
Kunst og hage

Maleriske assosiasjoner

Det er nok et landskap. Både former og farger gir tydelig inntrykk av gress, himmel, natur. Men akkurat hva vi ser på er usikkert: Den brune formen som har hovedrollen i bildet kan være en stubbe, eller et fjell. Bjørn Kolbjørnsens abstrakte maleri overlater mye til fantasien.

Bjørn Kolbjørnsen, 1989.
Bjørn Kolbjørnsen, 1989.
Foto/ill.:
Alf E. Andresen

Hovedinnhold

Er det et utsiktsbilde eller et detaljstudium? Som så ofte med abstrakte bilder ligger spenningen nettopp i assosiasjonene vi får til kjente motiver. Maleriet er fullt av kontraster: mørkt mot lyst, grønt mot rødt, store fargefelt mot smale striper.

Som de fleste av Kolbjørnsens malerier er dette stort, over to meter bredt. Vi må stå et godt stykke fra bildet for å se noe annet i det enn klatter med maling, som i seg selv danner et landskap av små forhøyninger på lerretet. Malingen har også fått lov til å renne enkelte steder, som små, naturlige bekker.

Dette bildet er et av fem malerier som ble bestilt til Bergen Musikkonservatorium i 1989. Tanken er at hvert bilde er en musikksats, som til sammen utgjør en større komposisjon. Etter at Konservatoriet ble Griegakademiet, integrert i UiB, har noen av bildene blitt flyttet til andre av Universitetets bygninger.

Bjørn Kolbjørnsen (1955-) maler abstraherte bilder, ofte med utgangspunkt i landskap, og arbeider med foto og tegning. Han har vært aktiv i teater både som aktør og med regi, manus og scenografi. Kolbjørnsen har laget offentlig kunst blant annet til Norges Landbrukshøgskole i Ås, Lyngbøtunet i Bergen og Gullfaks C i Nordsjøen. Han har hatt en rekke separatutstillinger, og har deltatt flere ganger på Vestlandsutstillingen og Statens Høstutstilling. Bildene hans er innkjøpt av Norsk Kulturråd, Riksgalleriet og Stadt Lünen i Tyskland. Universitetet i Bergen eier flere malerier av Kolbjørnsen.

NORA SØRENSEN VAAGE