Kunst og hage

Per Lundgren: Portrett av Ole Didrik Lærum, 1996

Ole Didrik Lærum (1940-) var frem til 2010 professor i patologi ved UiB. Han har vært aktiv innen kreftforskning, og har også gjort seg bemerket som forskningsformidler, kulturhistoriker og i universitetspolitikken.

Per Lundgren: Portrett av Ole Didrik Lærum, 1996
Alf E. Andresen

I 1974 ble Lærum dosent i eksperimentell patologi og onkologi ved Avdeling for patologi, Gades institutt, UiB, og har siden 1980 vært professor ved avdelingen. Produksjonen hans teller over 350 vitenskapelige artikler, og både vitenskapelige og populærvitenskapelige bøker. Lærum ble utnevnt til storridder av den islandske Falkeordenen i 1994, og kommandør av St. Olavs Orden i 1996. Han var prorektor ved UiB fra 1984 til -89, og rektor fra 1990 til -95.

I portrettet fremstår Lærum i norsk folkedrakt, en nasjonal vri som er karakteristisk både for maleren Lundgren, og for vossingen Lærum. Lærum står med hendene løst knyttet foran seg. Her er verken rektorkjede, bok eller kappe. Mot en brun bakgrunn blir den grønne vesten med røde detaljer en fargeklatt i den sorte bunadsdrakten.

Per Lundgren (1959-) var elev av Odd Nerdrum tidlig på 1980-tallet, og har siden da vært med på å danne sjangeren norsk figurasjon. Lundgren var en av kunstnerne som etablerte The Norwegian School på slutten av 1990-tallet. Landskapsmaleriene hans skildrer områdene rundt hjemstedet Kragerø, mens vi i portrettene kan se et slektskap til russisk maleri fra begynnelsen av 1900-tallet.

NORA SØRENSEN VAAGE