Hjem
Kunst og hage

Trehundreogsekstifem kilder til lys

Studentsenteret har en arkitektur som er et kunstverk i seg selv. Innvending har senteret likevel fått litt ”hjelp” av kunstnerduoen Grønlund og Nisunen. De har tatt utgangspunkt i byggets særpreg, og laget kunstneriske elementer som utnytter de arkitektoniske formene.

Neste
© Tommi Grønlund og Petteri Nisunen
© Tommi Grønlund og Petteri Nisunen
Foto/ill.:
Alf E. Andresen
1/4
© Tommi Grønlund og Petteri Nisunen
© Tommi Grønlund og Petteri Nisunen
Foto/ill.:
Alf E. Andresen
2/4
© Tommi Grønlund og Petteri Nisunen
© Tommi Grønlund og Petteri Nisunen
Foto/ill.:
Alf E. Andresen
3/4
© Tommi Grønlund og Petteri Nisunen
© Tommi Grønlund og Petteri Nisunen
Foto/ill.:
Alf E. Andresen
4/4
Tilbake

Hovedinnhold

Trehundreogsekstifem speil, små og runde, er plassert i rutenett like under taket. De har mye å speile. Taket på Studentsenteret er kurvet, og det går et bånd av smale horisontale vinduer like under takflaten. Når lyset faller inn gjennom vindusglassene, fanges det opp av speilene og reflekteres nedover i bygget.

Vinklene på speilene er ulike, så de vil aldri fange lyset likt, samtidig. Noen ganger vil kanskje tjuefire runde, små lysflekker danse over Egget eller galleriet rundt det, andre ganger nesten hundre.

Fluesoppen under Egget UIB-8204

Under auditoriet Egget finner vi også en annen subtil utsmykking. Konveks/konkav fremstiller nettopp konvekse og konkave former. Som prikkene på en fluesopp stikker de runde halvkulene ut fra undersiden av auditoriet, som former en skrå vegg til mesaninetasjen. Parabolformene er en naturlig del av veggen, i den samme eggehvite fargen, men det utgjør en usedvanlig ”ruglet” vegg.

På avstand kan det være vanskelig å se hvilke av formene som går utover, og hvilke som vender innover i Egget. Den varierende størrelsen på halvkulene bidrar også til at formene ser ut til å være lekent ”strødd” utover veggen.

Tommi Grønlund (1967-) og Petteri Nisunen (1962-) er begge utdannet arkitekter fra Det teknologiske universitet i Tampere, Finland. Siden sin første soloutstilling i 1993 har duoen for det meste arbeidet sammen, både som kunstnere, kuratorer og arkitekter. De har stilt ut over hele verden, blant annet på prestisjefylte kunstfestivaler som Basel og Venezia, og har gjort utsmykninger til en rekke større bygg i Skandinavia. Nisunen tar også enkelte arkitektur- og designoppdrag på egenhånd, mens Grønlund driver det eksperimentelle plateselskapet Sähkö Recordings.

http://g-n.fi/

NORA SØRENSEN VAAGE