Hjem
Kunst og hage

Abstraksjonens kraft

Motivet er gjerne det første vi forholder oss til når vi ser på et bilde. Når motivet er fraværende, kommer andre inntrykk frem. I Inger Sitters store maleri i møterommet på Senter for etter- og videreutdanning kommer fargene først.

© Inger Sitter / BONO.
© Inger Sitter / BONO.
Foto/ill.:
Alf E. Andresen

Hovedinnhold

Blått, grått, rosa, rødt og hvitt. Penselstrøkene går i alle retninger. Assosiasjonene flyter fritt: Et sted får vi følelsen av rennende vann, flytter vi blikket kan tankene gå til en fjellvegg sett på nært hold. To felter skiller seg ut i bildet, det øverste av dem ligner et ansikt. Med litt avstand kan vi en menneskeskikkelse i bevegelse. Men hva det store maleriet fremstiller er mindre viktig. Den dynamiske komposisjonen skaper uansett en behagelig fascinasjon hos tilskueren.

Inger Sitter (1929-) er en av våre fremste malere og grafikere, og en av dem som har bidratt til at det nonfigurative og abstrakte maleriet kom ”inn i varmen” i de ganske hjem. Sitter arbeidet ofte ut i fra en naturopplevelse. Hun snakket om steinformer og trestammer som inspirasjonskilder for de abstrakte bildene sine. Sitter har gjort utsmykkinger blant annet til Regjeringsbygningen, Norges Handelshøgskole i Bergen og cruiseskipet Norway. I 1999 ble hun utnevnt til ridder av St. Olavs Orden, og i 2010 ble hun forfremmet til kommandør av den samme orden.

NORA SØRENSEN VAAGE