Koronaviruset

- Ta vare på hverandre

- Det ligger store utfordringer foran oss, men vi skal ta vare på hverandre, sier prorektor Margareth Hagen i denne meldingen til studenter og ansatte.

Kjære alle!

Det vi opplevde i går var historisk: Landets statsminister stengte norske universiteter.

En situasjon som denne har ingen av oss opplevd før.

Jeg har heller aldri vært stoltere av å jobbe her – for det vi erfarte i går var rett og slett imponerende. Som institusjon var vi beredt i denne situasjonen og handlet i fellesskap.

Tusen takk.

Vi vet også at det ligger mange store utfordringer foran oss. Ved UiB arbeides det nå på alle nivåer i organisasjonen for å håndtere konsekvenser av at campus stenges.

Alle ansatte som ikke har virksomhetskritiske oppgaver skal arbeide hjemmefra. Fakultetene kartlegger nå sammen med universitetsledelsen hvilke funksjoner som er virksomhetskritiske og hvilket personell som må mobiliseres for å utføre disse oppgavene på campus.

Vi er over 17.000 studenter og nesten 4.000 ansatte.

Vi er en helt sentral samfunnsinstitusjon.

I de neste ukene må vi alle arbeide videre med studiene, oppgavene og forskningsprosjektene våre. Å arbeide og samarbeide hjemmefra vil kreve omstilling av oss alle.

Dette er en digital dugnad, men også en dugnad for fagfellesskapene og studentmiljøene. Nå blir det viktigere enn noen sinne å skape faglige digitale møteplasser. Også forskergrupper og fagmiljøer som ellers ikke har rutiner med faste møter, bør skape slike nå, og spørre kollegaer om de vil koble seg på. Det er viktig for både forskningen, undervisningen og for fagmiljøene at vi holder kontakten med hverandre.

Mange vil nå være uten sitt vanlige sosiale nettverk. Jeg oppfordrer studentene til å skape nye digitale møtesteder. Logg dere på og søk opp studievenner! Vi skal ivareta hverandre. Vi kan ta noen ekstra telefonsamtaler, og oppfordre medstudenter til å delta på felles plattformer.

UiB er kunnskap som former samfunnet.

Nå viser vi samfunnsansvar gjennom solidaritet og kunnskap.

Prorektor Margareth Hagen