THE UNIVERSITY IMPACT RANKINGS 2020

UiB blant topp 100 bærekraftsuniversiteter globalt

Universitetet i Bergen er for andre år på rad rangert på topp 100 av THE University Impact Rankings. Rangeringen baseres på bærekraftsmålene og universitetenes bidrag til samfunnet.

SDG-pin - Bergen
HOLDER STAND: Universitetet i Bergen blir rangert blant verdens 100 ledende bærekraftsorienterte universitetet.
Eivind Senneset for University of Bergen

Dette er andre året at Times Higher Education (THE) University Impact Rankings finner sted. I fjor var det ca. 470 universitet som deltok i rangeringen, mens tallet i år er steget til rundt 800. Universitetet i Bergen (UiB) var i fjor 53 og er i år rangert som nummer 85, noe som gir omtrent samme plassering samlet gitt det økende antall deltakere.

- Vi er godt fornøyd med en plassering blant de 100 beste universitetene i verden på bærekraftsmålene. Gitt det høyere antall deltakende universiteter holder vi stand selv om vi faller noen plasser, sier Annelin Eriksen, viserektor for globale relasjoner, som legger til at UiB også får en høyere total poengscore på rankingen i år enn i fjor. (Se FAKTA.)

Eriksen mener at rangeringer som denne må tas med en klype salt og at mange i universitetssektoren er em smule skeptisk til ulike rangeringer, som tidvis har litt uklare og avgrensede verdier for sine målinger.

Sterkt SDG-engasjement ved UiB

- På UiB gjør vi mye på bærekraft og bærekraftsmålene som ikke fanges i en slik rangering, sier viserektoren og peker på ulike kurs og utvikling av nye studieprogrammer relatert til bærekraftsmålene. – Arbeidet vi gjør er ikke nødvendigvis for å klatre på disse rangeringene, men fordi vi har et engasjement for disse spørsmålene og for hvordan vi kan bygge utdanningsprogrammer som sikrer helhetlig bærekraftkompetanse for våre studenter, og vi ønsker å sikre at forskningsbasert kunnskap er en del av grunnlaget i arbeidet med bærekraft frem mot 2030.

Også i år er UiB det eneste norske universitetet som har deltatt i THEs bærekraftsrangering.

- Tross en viss skepsis har vi valgt å sende inn data til denne rangeringen, fordi vi har et bevisst forhold til bærekraftsmålene og vi tenker at ved å bidra med data og innspill, så kan vi påvirke hvordan THE måler bærekraft og bærekraftsmålene i universitetssektoren.