Robert Rastad blir ny universitetsdirektør

Styret ved UiB har ansatt Robert Rastad som ny universitetsdirektør ved Universitetet i Bergen. Rastad kommer fra stillingen som kommunaldirektør ved byrådsleders avdeling i Bergen kommune.

PortrettRobertRastad
- Jeg gleder meg til å få muligheten til å jobbe med dyktige ansatte og studenter på UiB. Jeg kan knapt tenke meg noe mer spennende jobb, sier Robert Rastad.
UiB

- Det er med stor glede vi tar imot Robert Rastad som ny universitetsdirektør. Med seg bringer han blant annet solid toppledererfaring fra offentlig sektor som vil komme Universitetet i Bergen til nytte, sier rektor Dag Rune Olsen.

Rastad har siden 2003 jobbet i Bergen kommune, hvor han også har vært informasjonsdirektør. Rastad var tidligere stasjonssjef i Braathens på Flesland og informasjonssjef for Bergen og Omegn Boligbyggelag. Han er universitetsutdannet fra universitetene i Strasbourg og Bergen, og har Master of Management fra BI.

- UiB motor i samfunnsutviklingen

- Jeg gleder meg til å få muligheten til å jobbe med dyktige ansatte og studenter på UiB. Jeg kan knapt tenke meg noe mer spennende jobb enn å få fortsette og utvikle universitetets unike rolle som kraftfull motor i samfunnsutviklingen sammen med UiBs forskere og samarbeidspartnere, sier Rastad.

- Jeg er veldig imponert over måten UiB har utviklet seg de siste årene, blant annet gjennom sin deltakelse i kraftfulle klynger og dyktige  forskningsmiljøer. Universitetet i Bergen har en unik posisjon som breddeuniversitet, i en by og en region med sterke fagmiljøer, sterke forskningsinstitusjoner, fremoverlent internasjonalt næringsliv og innovative offentlige institusjoner.

- Et solid lederteam

Rastad overtar etter Kjell Bernstrøm, som etter å ha vært i stillingen siden 2014, går av som universitetsdirektør ved nyttår.

- Rundt seg vil Rastad ha et solid og høyst kompetent lederteam som samlet sikrer universitetet god ledelse i årene fremover. Assisterende universitetsdirektør Tore Tungoddens kompetanse og sentrale rolle i denne ledergruppen har vært viktig og vil fortsatt være det under ny universitetsdirektør. Rastad avløser Kjell Bernstrøm som i mer enn 20 år har tjent Universitetet i Bergen på en utmerket måte og i en rekke ulike lederstillinger, de siste årene som universitetsdirektør, sier Olsen.