FILOSOFISK POLIKLINIKK

Frykt og beven - er kollektiv redsel for covid-19 bra eller dårlig?

Filosofisk Poliklinikk
Filosofisk Poliklinikk

Selv om vitenskap og teknologi har fjernet mange av truslene som tradisjonelt har før til frykt, står medisinen foreløpig hjelpeløs overfor covid-19. I 2020 har vi vært redde for å bli syke, for å smitte andre, for å tråkke over grenser og for at hverdagen aldri skal bli normal igjen. Opplysninger og instrukser fra myndighetene og legene har utløst frykt, tilsiktet eller ikke. Men frykt kan både mobilisere og lamme, samle og skape avstand.

• Hvor godt har den norske offentligheten klart balansegangen mellom frykt og edruelighet?
  • Er det en god ting at vi lar oss skremme av at vi langt fra har kontroll over naturen?
  • Eller har det oppstått så mye frykt at dette har vært skadelig?
  • Har redselen for covid-19 gått på bekostning av kritisk tenkning?
  • Hvordan skal vi ruste oss slik at vi beholder dømmekraften?

Gjester på debattmøtet:

Ragnar Fjelland, professor emeritus ved Senter for vitenskapsteori ved Uni-versitetet i Bergen, utdannet fysiker og filosof, forfatter av flere bøker om vitenskap og teknologi, og tidligere medlem av Den nasjonale forskningsetiske komité for naturvitenskap og teknologi og Teknologirådet.

Hallvard Moe, professor i medievitenskap og leder av Forskningsgruppa for mediebruk og publikumsstudier ved Universitetet i Bergen. Moe forsker på medienes betydning for offentlig debatt og demokrati.

Møteleder: Stefán Hjörleifsson, styremedlem i Filosofisk poliklinikk.

Følg møtet live her!