Nasjonal konferanse

UiB arrangerer nasjonal konferanse for digitalisering i høyere utdanning

For tredje gang arrangerer UiB, Unit og DIKU nasjonal konferanse for digitalisering i høyere utdanning. Om lag 350 har meldt seg på konferansen 4.- og 5. november, som i år blir heldigital.

Nasjonal konferanse: Digitalisering i høyere utdanning 2020
Viserektor Oddrun Samdal åpner digitaliseringskonferansen i 2019.
UiB

- I år handler konferansen om å vurdere hva vi har fått til bra i digital omlegging av all vår virksomhet og særlig utdanning og hvor vi har et stykke vei å gå, sier viserektor for utdanning, Oddrun Samdal.

Usikre tider

Digitalisering i usikre tider er et gjennomgående tema under årets konferanse. Forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim vil snakke om viktigheten av arbeid med læringsmiljø under korona-pandemien, og NSO-leder Andreas Trohjell og noen pro- og viserektorer fra sektoren som skal debattere nettopp læringsmiljø.

Samdal gleder seg særlig til sesjonen med prorektor ved Universitetet i Lund Sylvia Schwaag Serger, som skal snakke om lederskap, innovasjon og transformasjon i tider med usikkerhet.

I tillegg vil det bli lagt frem undersøkelser om hvordan sektoren har tilpasset seg pandemien, og en ny digitaliseringsstrategi for sektoren skal presenteres.

Utfordres av studentene

Samdal ser også frem til sesjonene med studenter.

- Sesjonene der studentene utfordrer oss blir interessante, sier hun.

Her kan du følge konferansen.

Hun fortelller at flertallet av studentene ved UiB har gitt positive tilbakemeldinger på måten universitetet har håndtert omleggingen. UiB var godt forberedt rundt infrastruktur, og Samdal tror at det gjorde møtet med pandemien enklere.

- Vi fikk raskt på plass opplæringstilbud for våre undervisere og dermed digitale tilbud til mange studenter. Nå holder vi på med flere evalueringsundersøkelser for å identifisere forbedringspunkter, sier hun.

Konferansen vil bli gjort tilgjengelig for alle interesserte i etterkant.