Ønsket god jul med Aurora, humor og gjester

UiB takket for innsatsen i året som har gått med en julesending utenom det vanlige.

Neste
Julesending
Den verdenskjente bergensartisten Aurora Aksnes var overraskelsesgjest under universitetets digitale juleavslutning.
Julesending
Studentparlamentsleder Sandra Amalie Lid Krumsvik og rektor Dag Rune Olsen ledet juleavslutningen og tok i mot gjester i Universitetsaulaen.
Julesending
For noen av UiBs forskere har 2020 bydd på nye forskningsområder. Silje Mæland, som leder koronastudien for partnerene i Alrek helseklynge og konstituert leder ved Pandemisenteret, Esperanza Diaz, var innom for å fortelle om hvordan forskningsåret 2020 har vært for dem.
Julesending
Viggo Krüger leder GAMUT (Griegakademiets senter for musikkterapiforsking) har vært med på å lage innhold til portalen vaergodmotdegselv.no. Han var innom for å fortelle om hvordan musikk kan hjelpe mot ensomhet og følelse av isolasjon.
Julesending
- Jeg har tenkt mye på studentene og de unge i år. Det må ha vært tøft å ikke få leve det livet man vil leve. Nå må vi introverte ta godt vare på de ekstroverte vennene våre, som 2020 har vært ekstra vanskelig for, sa Aurora Aksnes i intervju med Krumsvik og Olsen.
Julesending
Studentene og studentparlamentsmedlemmene Ole Jacob Broch og Sara Berge Økland var innom for å snakke om hvordan 2020 har vært som student. - Jeg håper vi kan ha en enorm folkefest når alt dette er over, fortalte Broch.
Julesending
Årets læringsmiljøpris gikk til Institutt for fysikk og teknologi og ble tatt i mot av instituttleder Øyvind Frette.
Julesending
Arbeidsmiljøprisen gikk til to miljø, Geolunch-seminaret, og til BRITA, sistnevnte her ved Senioringeniør Jon Steineved fra IT-avdelingen.
Eivind Senneset

- 2020 har vært et veldig spesielt år for oss alle, og derfor trengte det en helt spesiell avslutning også, sier leder av Studentparlamentet, Sandra Amalie Lid Krumsvik.

I tospann med rektor Dag Rune Olsen leverte hun siste uken før jul et digitalt juleshow spekket med julestemning til studenter og ansatte.

Overraskelsesgjest Aurora

Den store overraskelsen var at Aurora Aksnes dukket opp som musikalsk gjest og holdt en eksklusiv intimkonsert.

- Jeg har prøvd å gjøre det beste jeg har kunnet ut av 2020. Jeg har blant annet brukt arbeidsroen til å lage mye ny musikk, fortalte hun.

Humorkollegiet 5080 Nyhetskanalen hadde laget egne julenyheter for UiB, komiker Christoffer Schelderup raljerte over studentlivet anno 2020, og flere gjester fra UiB var innom for samtaler om året som har gått.

I tillegg ble læringsmiljøprisen og arbeidsmiljøprisen delt ut, og det ble kåret vinnere av UiBs julekalenderkonkurranse på instagram.

Stjernesopran i UiB-musikkvideo

Under sendingen var det også premiere på en ny julemusikkvideo fra Griegakademiet og UiBs studentkor. Den verdenskjente operasangeren og UiB-alumn Lise Davidsen gjør også en gjesteopptreden i videoen. Se videoen i margen til høyre.

Rektor Olsen er glad for at universitetet fikk muligheten til å takke UiB-miljøet for innsatsen i 2020 med den spesielle musikkvideoen og julesendingen.

- For min del er dette den siste juleavslutningen som rektor ved UiB. Jeg er veldig glad for at vi har fått til denne sendingen for å skape litt UiB-julestemning og for å gi et avbrekk i hverdagen. Særlig når vi ikke har kunnet ha våre vanlige arrangement som julebord og julekaffe i Grieghallen, eller de mange trivelige juleavslutningene som studentene våre arrangerer. Det er en liten gest for å vise at vi setter enormt stor pris på alles innsats i år, enten det er som student eller ansatt, sier han.

Rørt over UiB

Tanken om den digitale juleavslutningen kom først i høst, da Studentparlamentet tok kontakt med universitetsledelsen med forslaget.

- Vi visste ikke helt hva vi spurte om, men vi ville få til noe for studenter og ansatte som har sittet mye for seg selv i året som har gått, og for kulturlivet som har mistet veldig mye. Men vi hadde ikke sett for oss at resultatet kunne bli så bra, forteller Krumsvik.

Hun er rørt over resultatet de til slutt kunne presentere.

- At UiB får dette til er mer enn man kan forvente fra institusjonen, og jeg opplever at med dette viser UiB at de virkelig ser studentene.

Både hun og Olsen håper at juleavslutningen bringer håp om bedre tider.

- Nå håper jeg at alle får en fredelig og riktig så god juleferie, og at jeg tror vi kan se mot lysere tider på nyåret. Pandemien vil ikke vare evig, og forskningen og utdanningen vår ved Universitetet i Bergen kommer til å bestå, avslutter Olsen.