UiB Innsikt

Når trumfer kriser demokratiet?

UiB Innsikt
På grunn av COVID 19 blir arrangementet digitalt på YouTube.
UiB/Unsplash

På grunn av COVID 19 blir arrangementet digitalt på youtube her:

De politiske myndighetene (sentrale og lokale) har regulert de mest private og intime delene av livene våre og har stengt ned mesteparten av det sosiale. Betyr dette at de gamle grensene for politikk og styring har blitt opphevd og at vi ser tendenser til totalitære samfunnstrekk ? Hvor mye av dette er midlertidig, og hvor mye vil bli permanent gjennom en ny politisk og samfunnsmessig orden ? Har vi sett en ny type gjennomtrengende mediemakt under den siste krisen, og et nytt forhold mellom vitenskap, ekspertise, offentlighet og samfunn ?

Hva betyr dette for demokratiet ?

Debattleder:

Ørjan Totland - Instituttleder, Professor Institutt for biovitenskap (BIO), UiB

Panel:

• Brita Ytre-Arne – Professor, medievitenskap, Institutt for informasjons- og medievitenskap, UiB
  • Thorvald Sirnes - Professor SV-fakultets, UiB
  • Ole Frithjolf Norheim - Professor, Leder Bergen senter for etikk og prioritering (BCEPS), UiB
  • Eirik Holmøyvik - Professor, Det juridiske fakultet, UiB