One Ocean Expedition

Tar med studenter på jordomseiling

Universitetet i Bergen tar med studenter på seilas i Karibia og i Stillehavet når seilskipet Statsraad Lehmkuhl legger ut på jordomseiling.

Statsraad Lehmkuhl
Seilskipet Statsraad Lehmkuhl legger ut på jordomseiling i august - og UiB-studenter kan bli med på deler av seilasen.
Jesper Rosenmai / Statsraad Lehmkuhl

Jordomseilingen One Ocean Expedition starter i Arendal 29. august 2021, og gjennom halvannet år skal seilskipet Statsraad Lehmkuhl ut på sin lengste seilas.

Universitetet i Bergen er en av flere partnere til seilasen, og skal ta med studenter om bord i to etapper.

Allerede i november skal kurset SDG313 gjennomføres om bord på Statsraad Lehmkuhl. Da befinner skipet seg i Det karibiske hav. Kurset er et feltkurs som ser på årsaker, konsekvenser og løsninger på klimautfordringene.

– Kurset har plass til 25 studenter, og i første omgang er dette for studenter som er tilknyttet forskerskolen CHESS og studenter fra noen samarbeidende institusjoner i Karibia og Nord Amerika. Toktet starter i Curaçao, med stop i Jamaica og avsluttes på Cuba hvor studentene går i land. Vi er i ferd med å få lagd et 1000 meter langt tau i hamp i samarbeid med Fartøyvernsenteret i Hardanger som vi skal ha med oss om bord. Tauet vil være en viktig del av undervisnings- og forskningsaktiviteten, der vi skal kopiere de originale målingene som ble gjort under forskningstoktet til HMS Challenger for 150 år siden, sier UiB-professor Kerim Hestnes Nisancioglu som er ansvarlig for emnet.

Her kan du lese mer om kurset og informasjon om søknad (søknadsfrist 18. juni).

Stillehavsseilas

Etter at skipet har ankommet Havana, fortsetter det videre, først nordover mot New York, før det igjen snur og seiler sørover langs Sør-Amerika, rundt Kapp Horn i Chile, og til havnebyen Valparaíso der Universitetet i Bergen mønstrer på med 90 studenter i mai 2022.

På en eventyrlig seilas over Stillehavet tar UiB med studentene på et helt spesielt semester. Gjennom fire intensive måneder skal studentene studere bærekraft gjennom emnet SDG200 samtidig som de bor og er medseilere på Statsraad Lehmkuhl.

– Hvor ofte får man muligheten til å seile over Stillehavet og besøke reisemål som Tahiti, Cookøyene, Fiji, Salomonøyene og Palau? Dette er en fantastisk mulighet, sier en entusiastisk førsteamanuensis ved UiB, Katja Enberg.

Les: Spørsmål og svar om seilasen

Tverrfaglig bærekraftsemne

Enberg skal lede UiBs fire måneder lange etappe i Stillehavet og ser frem til å ta med studenter om bord på skipet. Det nye emnet, SDG200, tar for seg kunnskap fra ulike fagdisipliner – noe som er helt avgjørende for å løse fremtidens utfordringer.

– Studentene skal lære hvilke muligheter som finnes for å løse bærekraftsutfordringene, og hvordan man jobber sammen på tvers av fagdisipliner for å finne slike løsninger. Tverrfaglighet er essensielt for å kunne løse bærekraftsutfordringer, og undervisning og læring i tverrfaglige grupper tvinger oss til å se på utfordringene fra forskjellige ståsted. Derfor er emnet åpent for alle studenter som har minst 60 studiepoeng, forteller hun.

Det blir først mulig å søke på emnet 10. september 2021.

Medseilere på skipet

Seilasen fra Valparaíso til Palau er på hele 12.000 nautiske mil (over 22 tusen kilometer). Underveis skal studentene være medseilere på skipet, og delta i oppgaver om bord på Statsraad Lehmkuhl. Ofte er skipet langt fra land, og studentene må derfor ha god helse (godkjent helseattest fra sjømannslege), og være mentalt forberedt til å være på et seilskip uten internett og mobildekning over lange tidsperioder. For eksempel er første etappe fra Valparaíso til Tahiti på hele 36 dager på sjøen uten å sette beina på land.

– Studentene blir delt opp i tre vaktlag, som hver jobber to ganger fire timer hver dag. Når man er på vakt, blir man tildelt konkrete oppgaver, som for eksempel stå til rors, stå bøyevakt, holde utkikk, være brannvakt eller byssevakt – og selvfølgelig heise opp, ta ned og justere seil! I de resterende 16 timer skal man studere, hvile og spise. Studentene sover i hengekøyer i felles sovesaler under dekk, forteller Enberg.

Meld deg på vårt nyhetsbrev hvis du er interessert i å få mer informasjon om One Ocean Expedition, og emnet SDG200.