– Jeg kjenner meg igjen, ikke bare figurativt!

Portrettet av den avgåtte UiB-rektor Dag Rune Olsen ble avduket 28. juni. Portrettet er malt av kunstmaler og UiB-lektor Kristin Austreid.

Neste
Dag Rune Olsen og kunstmaler Kristin Austreim avduker portrettet av Olsen.
Tidligere UiB-rektor Dag Rune Olsen og kunstmaler Kristin Austreim avduket rektorportrettet sammen.
Ragnhild Osnes Legreid, UiB
Dag Rune Olsen og kunstmaler Kristin Austreim avduker portrettet av Olsen.
Ragnhild Osnes Legreid, UiB
Gerd Tinglum, Dag Rune Olsen og Kristin Austreim.
Ragnhild Osnes Legreid, UiB
Dag Rune Olsen og hans portrett.
Ragnhild Osnes Legreid, UiB

Portrettet av tidligere rektor Dag Rune Olsen ble avduket under en seremoni på Muséplass 28. juni, og er det tolvte i rekken av rektorportretter som henger i kollegierommet ved Universitetet i Bergen.

Bildet er malt av kunstmaler og lektor ved Institutt for samtidskunst Kristin Austreid. Olsen var usikker på om han ville portretteres, på tross av at det er lang tradisjon for det ved universitetet.

– Jeg kom fram til at dersom det skulle gjøres, så måtte det males av noen fra KMD, fortalte Olsen under avdukingsseremonien.

For å finne den riktige kunstneren tok han kontakt med professor i maleri ved KMD, Gerd Tinglum. Hun anbefalte Kristin Austreid og har også fungert som konsulent gjennom prosessen.

– Jeg synes at resultatet har blitt veldig flott. Vi har hatt flere utrolig stimulerende møter for å bli godt kjent med hverandre. Det har gjort at jeg kjenner meg igjen i portrettet, ikke bare figurativt, sa Olsen.

En to år lang prosess

Det har tatt to år fra Austreid tok på seg oppdraget til portrettet nå henger på den nye plassen sin. Disse to årene har kunstneren brukt blant annet på å studere den tidligere rektoren – nøye.

– Jeg har observert Dag Rune tale mange ganger i denne prosessen. Heller enn å lytte så mye til det han har sagt, har jeg prøvd å se hvordan for eksempel nesen ser ut fra siden eller hvordan avstanden er mellom haken og munnen. Det å observere noen så grundig kan nesten føles litt invaderende, men det er en del av oppgaven når man skal portrettere noen. Det å male portretter er forholdsvis nytt for meg, så det har vært en fin og uventet erfaring som jeg er takknemlig for å ha gjort meg, sa Austreid etter avdukingen.

Portrettet viser Olsen slik de fleste etter hvert kjenner ham – i kappe og med rektorkjedet om halsen.

– Vi var tidlig enige om at vi skulle portrettere Dag Rune i rektorrollen og bruke kappen og kjedet for å synliggjøre dette. Jeg har tatt utgangspunkt i et fotografi som vi har tatt, og så har oppgaven min vært å skape et portrett som går lenger enn et foto i å beskrive mennesket, forklarte Austreid.

Rektor takket Olsen av

Under seremonien holdt rektor Margareth Hagen en avskjedstale til Olsen. Hun fremhevet den store utviklingen UiB har hatt under Olsens åtte år lange virke som rektor, at universitetet har blitt utvidet med et nytt Fakultet for kunst, musikk og design og at universitetet i dag fremstår som en mer åpen og samfunnsnær institusjon.

–  Tilgjengelighet, åpenhet, synlighet og utadvendthet har vært viktig for deg. Du har vært en energisk rektor som trives godt blant folk og som har sett folk. Du har brukt disse egenskapene dine godt og har sett muligheter som har gjort at UiB i dag er en langt mer tilgjengelig og deltakende samfunnsaktør i Bergen og i regionen, sa rektor Hagen.

Dag Rune Olsen tiltrer som rektor ved Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet 1. august i år.

Dag Rune Olsen og Margareth Hagen

Under seremonien ble Dag Rune Olsen behørig takket av ved rektor Margareth Hagen og Olsens tidligere rektorat.