Arrangement

Vi feirer at UiB blir Norges første sykkelvennlige universitet

Universitetet i Bergen kan den 22. september, på verdens bilfrie dag, smykke seg med tittelen «Norges første sykkelvennlige universitet». Dette feires med en rekke aktiviteter.

Varaordfører Rune Bakervik og Margareth Hagen med sykkelhjelm
Varaordfører Rune Bakervik gir rektor Margareth Hagen plaketten som illustrerer at UiB blir Norges første sykkelvennlige universitet.
Torill Sommerfelt Ervik

Ved UiB arbeides det systematisk med å senke universitetets egne klimagassutslipp og nå målsetningen om å bli et klimanøytralt universitet innen 2030.

Dette betyr at universitetets klimagassutslipp knyttet til reiser, innkjøp, bygg og arealbruk skal reduseres med 89 prosent i løpet av de kommende årene.

Med 18500 studenter og 4000 ansatte vil tiltak som fremmer miljøvennlige jobbreiser samt reiser mellom hjem og universitetet, være en viktig bidragsyter på veien mot målsetningen.

Universitetet i Bergen har derfor inngått et samarbeid med Syklistenes Landsforening og kan 22. september, på verdens bilfrie dag, smykke seg med tittelen «Norges første sykkelvennlige universitet».

Dette feirer vi med en rekke aktiviteter:

07:30-09:00     Stands med utdeling av kaffe og boller til syklister og forbipasserende. Du møter oss ved:

• Studentsenteret
  • Realfagsbygget
  • Høyteknologisenteret
  • KMD
  • Alrek Helseklynge

11:00-16:00     Sykkelverksted utenfor Studentsenteret

Nå får du gratis sykkelservice! Proffe mekanikere utfører enkel service på sykkelen din - helt gratis! Trenger du å få justert bremser og gir, eller kanskje smøre kjedet? Ta med deg sykkelen og møt opp utenfor Studentsenteret onsdag 22. september mellom 11:00 - 16:00. Du vil få tilsendt en tekstmelding når sykkelen er klar for henting. NB! Enkel service, ikke reparasjoner.

14:00-15:00     Webinar og foredrag for studenter og ansatte med Ole Petter Hjelle: «Sterk hjerne med aktiv kropp – hvordan fysisk aktivitet styrker ditt viktigste organ»

Ole Petter Hjelle gir en innføring i vår fantastiske hjerne og forklarer hvorfor fysisk aktivitet er det beste du kan gjøre for å holde ditt viktigste organ i form.

Fysisk aktivitet er gunstig for så og si alle hjernens funksjoner. En gåtur om dagen kan redusere risikoen for demens med inntil 50%. Fysisk aktivitet senker blodtrykket, reduserer kolesterolnivået og bedrer blodsukkerreguleringen. Hjernen vår er sannsynligvis det organet som påvirkes mest av fysisk aktivitet. Vi kan si det så enkelt som at hjernen vår er helt avhengig av fysisk aktivitet for å fungere optimalt.

Webinaret avholdes i Zoom og lenke vil bli sendt ut i forkant: Påmelding til webinar via denne lenken. (Påmeldingsfrist 22. september kl. 13:00)