God jul

Julehilsen til studenter og ansatte

Rektor ønsker alle studenter og ansatte en riktig god jul!

Rektor Margareth Hagen foran juletre med julelys i rød jakke
- Nå har sola snudd, og vi går inn i juleferien. Uansett hvor og hvordan dere tilbringer julen, ønsker jeg dere gode fridager, sier rektor Margareth Hagen
Frode Ims

Kjære studenter og kollegaer

2021 har vært et spesielt år. Og det har vært et innholdsrikt år.

Vi har opplevd mye sammen, selv om vi nå avslutter året der vi startet det – med koronatiltak som begrenser hverdagen vår.

Jeg er glad for at vi fikk et høstsemester hvor vi igjen kunne være sammen på campus. Tidlig i høst så pandemien ut til å være på hell. Nye studenter fikk i løpet av en hektisk fadderuke bli kjent med UiB, hverandre og med studentbyen Bergen. For studenter og oss ansatte som har vært på UiB en stund, var gjensynsgleden stor.

Vi har lært oss å leve med uforutsigbarhet, og vi har blitt mer fleksible. Er det noe jeg har latt meg imponere over, så er det studenters og ansattes evne til finne nye løsninger og arbeidsmåter.

Utdanningene og forskningen vår er uvurderlige i møte med pandemien, de store samfunnsutfordringene og gjennom å forsyne samfunnet med en stabil kunnskapsberedskap i bredden. Vi er med god grunn stolte av bredden av kunnskap ved UiB.

Som universitet er vi bærere av stolte akademiske tradisjoner. Denne høsten ga 75-årsjubileet oss en anledning til å stoppe opp ved røttene, og også erkjenne UiBs posisjon som en helt sentral samfunnsinstitusjon.

Vi fikk føle på stoltheten. Vi er stolte av studentene våre, og over at de er med å gjøre Bergen til landets vakreste studentby. Vi er stolte av språksamlingene og Skeivt arkiv. Av hvalskjelettene og vikingskattene. Av Griegakademiet og lingvistene. Og vi er stolte av studenter og ansatte som reiser på tokt med Statsraad Lehmkul og One Ocean-ekspedisjonen for å finne ut mer om havet.

Straks kommer 2022.  Mitt største ønske er at dette blir året hvor vi får den gode UiB-hverdagen tilbake, uten inngripende korona-restriksjoner. Vi vet ikke helt hvordan neste semester vil bli. Men vi vil holde campus åpen så åpen vi kan innenfor gjeldende smitteverntiltak.

Nå har sola snudd, og vi går inn i juleferien. Uansett hvor og hvordan dere tilbringer julen, ønsker jeg dere gode fridager. Det blir fint å treffes igjen i 2022.

Jeg ønsker hver og en av dere en gledelig jul.

Deilig er jorden | UiB