– Invasjonen er et angrep på våre verdier og identitet

UiB-forskere delte sin innsikt rundt bakgrunnen for krigen i Ukraina på temamøte. – Invasjonen er et angrep på våre verdier og identitet, sa førsteamanuensis Liliia Oprysk fra Ukraina.

Bilde av panelet
Siri Lill Mannes modererte temamøtet, hvor blant andre stipendiat Daniil Butenko og førsteamanuensis Liliia Oprysk fra Ukraina satt i panelet
Frøy Katrine Myrhol/UiB

UiB og Studentersamfunnet i Bergen arrangerte temamøtet Hvorfor er det krig i Ukraina? onsdag 2. mars.

To av deltakerne i panelet, var stipendiat Daniil Butenko og førsteamanuensis Liliia Oprysk på Det juridiske fakultet ved UiB. De kommer fra øst og vest i Ukraina. Begge har familie i hjembyene de er bekymret for, og var preget av alvoret i situasjonen.

Liliia Oprysk kommer fra byen Lviv helt vest i landet, som er under angrep fra russiske styrker.

– Dette er den sjuende dagen av invasjonen av Ukraina, som er et angrep på våre verdier og identitet. Familien min er fremdeles i byen, og vil ikke forlate den for å beskytte det vi står for. Jeg er redd for å legge meg til å sove, fordi jeg våkner opp til nyheter om at sivilbefolkningen, barnehager og sykehus blir angrepet. Dette er situasjonen vi lever med nå, sa hun.

Har startet studentorganisasjon for ukrainere

Stipendiat Daniil Butenko bor i Bergen og jobber som psykiater, og kommer fra en by i øst rett ved den russiske grensen. Nå er hjembyen og regionen hans overveldet av russiske styrker. Der befinner fremdeles hans familie seg, som nå begynner å slippe opp for forsyninger, og gjemmer seg i kjelleren når alarmen går.

Han vokste opp med å snakke russisk, men skiftet etterhvert språk til ukrainsk.

– Majoriteten av befolkningen i området snakker russisk, men identifiserer seg som ukrainske til tross for språket de snakker. De ønsker hverken velkommen den russiske hæren eller ideen om å bli russiske, som er unnskyldningen og propaganden det russiske regimet bruker for invasjonen. Befolkningen er sterke og forente, sa han.

Sammen med andre ukrainske studenter har han nå startet en egen studentorganisasjon for ukrainere i Bergen, som skal hjelpe Ukraina med humanitært arbeid.

– En historisk krise

I panelet satt også instituttleder Martin Paulsen og stipendiat Johanne Kalsaas på Institutt for fremmedspråk, og professor Knut Einar Skodvin på Det juridiske fakultet.

Rektor Margareth Hagen forklarte for salen hvorfor det var viktig for UiB å arrangere dette nå.

– Vi er i en historisk krise, så det er selvsagt for UiB å bidra med vi kan, som særlig er kunnskapsberedskap. Det er ikke nok å fordømme eller bare å vise medfølelse. Å dele den kunnskapen vi har er vårt viktigste samfunnsoppdrag, sa rektor Margareth Hagen til salen.

UiB har både ansatte og studenter fra Ukraina, og har hatt sterke møter med disse den siste tiden.

– Vi kommer til å følge dem systematisk opp og gi dem støtten de trenger i den situasjonen de er i. De får hjelp til å søke om oppholdstillatelse, og innrulles inn som ordinære studenter ved universitetet i Bergen. Vi er full av beundring for de ukrainske studentene, og for hvordan de står stødig og støtter hverandre i situasjonen de er i, sa hun.