UiB vil tilby 250 studieplasser til flyktninger

UiB kan ta imot 250 ukrainske flyktninger som studenter og planlegger kurs i norsk og i akademisk engelsk for dem til sommeren.

Ukrainsk flagg og Universitetet i Kharkiv
UiB og andre utdanningsinstitusjoner vil hjelpe ukrainske flyktninger som skal starte på eller fortsette et utdanningsløp. Illustrasjonen er av et av de store urkainske universitetetene, Universitetet i Kharkiv.
Colourbox

Text in Ukrainian

– UiB har allerede lang erfaring med mottak av internasjonale studenter, både på korttidsopphold og gradsstudier. Dette inkluderer tiltak for å integrere internasjonale studenter både faglig og sosialt, sier rektor Margareth Hagen.

I brev til kunnskapsdepartementet (KD) skriver UiB at universitetet kan ta imot 250 flyktninger. Arbeidet med å rigge løsninger for de ukrainske studentene er godt i gang.

Fleksible løsninger

– Vi har tidligere meldt til KD at vi kommer til å utvise stor fleksibilitet når det gjelder etablering av et tilbud til ukrainske studenter. Derfor foreslår vi ikke et konkret antall studieplasser innenfor ulike fagområder, men vil sette sammen studieløp som passer for den enkelte student, sier Hagen.

UiB tilbyr i høst rundt 60 masterprogram og 190 emner som undervises på engelsk. Det tilbys ingen hele bachelorprogram på engelsk, men det er mulig å oppskalere studietilbudet innenfor de fleste fagområder.

I brevet til KD støtter UiB utspill fra UiO om at studenter bør bosettes der det finnes relevante studietilbud, og at en forenklet kartlegging av kvalifikasjoner derfor helst bør skje i forkant av bosetting.

Samarbeider med kommunen og Sammen

Arbeidet er i gang med å utvikle et kurs i akademisk engelsk for flyktninger som ønsker å starte studier til høsten. Dette kurset vil bli tilbudt i juni/juli. I tillegg er det planlagt et kurs i norsk språk, kultur og samfunn for flyktninger som ønsker å starte studier til høsten.

– Det planlegges foreløpig ett grunnkurs i sommer, og ett kurs som bygger videre på dette og som kan tas parallelt med eventuelle studier til høsten. Vi ser også at informasjonsbehovet blant flyktningene er stort, og er i gang med å planlegge et åpent møte for alle som er bosatt i Bergen. Vi vil informere om de nyopprettede kurstilbudene i norsk og engelsk, og om mulighetene for å studere hos oss til høsten, sier Hagen.

UiB er også i dialog med Bergen kommune om tiltak for tilrettelegging, integrering og bosetting av flyktninger. Det er også tett samarbeid mellom UiB og Sammen – Studentsamskipnaden på Vestlandet om boligspørsmål og behov for rådgivnings-, psykolog-, og helsetjenester for ukrainske studenter.