Statsbudsjettet 2023

– Et krevende budsjett

UiB-rektor Margareth Hagen mener at forslaget til statsbudsjett som ble lagt frem i dag, er skuffende for universitetet.

studentsenteret
Budsjettet for 2023 blir krevende for UiB.
Eivind Senneset, UiB

– Det er krise i Europa. Vi er glade for at vi har politikere som skjønner alvoret og som prøver å finne gode veier ut av den. Men, vi må ikke bli så historieløse at vi glemmer at forskningen gjennom tidene alltid har vært grunnlaget for en god framtid og for å være beredt på det ventede og det uventede, sier UiB-rektor Margareth Hagen.

I dag la finansminister Trygve Slagsvold Vedum frem regjeringens forslag til statsbudsjett.

– Det kommer til å bli et svært krevende år for Universitetet i Bergen. UiB har ikke fått det vi håpet på, og har behov for: verken studieplasser til Vestlandslegen, eller det nødvendige nybygget til Griegakademiet. Regjeringen har heller ikke benyttet muligheten til å reelt styrke sektoren. Forskning og høyere utdanning skal bidra til å løse de store samfunnsutfordringene og til å sikre et godt samfunn, sier Hagen.

Ikke midler til Griegakademiet

Hagen trekker spesielt frem at det nok en gang ikke er satt av midler til et nytt bygg for Griegakademiet. Musikkstudentene ved Fakultet for kunst, musikk og design trenger sårt nye lokaler, men et nybygg er ikke nevnt i budsjettforslaget.

– Det er svært skuffende at Griegakademiet nok en gang ikke er nevnt i budsjettet. Vi har ventet i femti år på et nytt musikkbygg i Bergen, og studentene jobber nå i et bygg som for lengst er utdatert. Da er det svært krevende at det fortsatt vil gå mange år før vi får et nybygg, sier hun.

UiB har fortsatt tro på at Griegakademiets bygg blir realisert i nær framtid.

Universitetet i Bergen legger opp til et stramt budsjett for 2023. Spesielt får universitetet merke den ulike økonomiske situasjonen mellom universitetene på grunn av strømsituasjonen.

– Mens universitetene i Sør-Norge sliter med høye strømkostnader er situasjonen en helt annen nordover hvor strømkostnadene er lave. Dette har regjeringen ikke tatt hensyn til, og det er dramatisk for vår del, sier Hagen.

Ingen av de nye studieplassene går til Universitetet i Bergen.

– Det er et skrikende behov for å utdanne flere leger i Norge, noe også Grimstadutvalget konkluderte med i sin utredning. Da er det selvsagt ikke nok med 30 studieplasser til Nord-Norge, og ved UiB er vi klare til å ta i bruk hele Vestlandet til å utdanne flere leger, og forventer at det deles ut flere studieplasser i årene som kommer, sier hun.