Samefolkets dag:

– En mulighet til å hedre den samiske kulturen

6. februar heiser UiB flagget for å feire samenes nasjonaldag.

Samenes nasjonaldag.
Solfrid T. Langeland

I 2015 skaffet UiB seg et samisk nasjonalflagg, og siden den gang har UiB flagget på samenes nasjonaldag 6.februar.

– Som rektor ved Universitetet i Bergen anerkjenner jeg betydningen av å markere den samiske nasjonaldagen. Dette gir oss en mulighet til å feire og hedre den rike samiske kulturen, språket og historien. Det er også en anledning til å øke bevisstheten om samiske rettigheter og utfordringer, sier UiB-rektor Margareth Hagen.

Universitetsmuseet i Bergen har en egen samisk samling. De rundt fem hundre gjenstandene vitner om flere av de mest avgjørende hendelser i samisk historie.

Den samiske nasjonaldagen markerer det samepolitiske møtet i Trondheim i 1917 der fornorskingspolitikken var et viktig tema.

– Det er fortsatt utfordringer knyttet til for eksempel tilgang til samiskspråklige tjenester og bevaring av samiske språk og kultur i en stadig mer globalisert verden. Fortsatt arbeid gjenstår for å sikre full likestilling og respekt for den samiske befolkningen i Norge, sier Hagen.

Lihkku beivviin! Læhkoeh biejjine! Vuorbbe biejvijn!

Gratulerer med samefolkets dag!