Kaja Ingdal Hovdenak blir ny NSO-leder

Kaja Ingdal Hovdenak er valgt til ny leder av Norsk studentorganisasjon (NSO). Hovdenak er student og studenttillitsvalgt ved UiB, og overtar det nasjonale vervet 1. juli.

Kaja Ingdal Hovdenak på scenen under studiestarten ved UiB
Kaja Ingdal Hovdenak er valgt til ny leder av Norsk studentorganisasjon. Her holder hun tale under åpningsseremonien 2023.
Eivind Senneset, UiB

– Jeg er utrolig takknemlig for tilliten Landsmøtet har vist oss i det nyvalgte arbeidsutvalget. Vi er veldig motivert for å stå på for studentbevegelsen i året som kommer, sier påtroppende leder Kaja Ingdal Hovdenak i en pressemelding fra NSO.

Den nyvalgte studentlederen er i dag student ved Universitetet i Bergen og leder av Studentparlamentet ved UiB. Fra 1. juli overtar hun som tillitsvalgt for alle landets studenter.

– Det kommende året vil vi prioritere å bedre studentenes økonomi og styrke rettsikkerheten vår, spesielt knyttet til fuskeregelverket, sier Hovdenak.

NSOs nye leder får varme ord med seg fra universitetet hun snart skal ta en pause fra.

– Gratulerer så mye til NSO med et veldig godt valg av leder. Kaja er smart, klok, dedikert og tilstrekkelig sta til å få gjennomslag. Jeg har bare lovord å si om samarbeidet med henne de siste to årene i AU ved UiB, sier UiB-rektor Margareth Hagen.

– Jeg ønsker henne lykke til i det nye vervet som Norges mektigste student. At hun får med seg UIB-student Elida som nestleder viser styrken i studentdemokratiet i Bergen. Elida er svært dyktig, og har engasjert seg i studentpolitikk på alle nivå ved universitetet i Bergen, også i studentparlamentets arbeidsutvalg. Dette borger for et veldig sterkt NSO 24/25. Det blir spennende å følge dere. Vi heier, legger hun til.

NSOs arbeidsutvalg 2024/25:

Leder: Kaja Ingdal Hovdenak
Alder: 24 år
Studerer ved Universitetet i Bergen og kommer fra Ås.

Nestleder: Elida Linnea Slettum
Studerer ved Universitetet i Bergen og kommer fra Notodden