Regnbuedagene i Bergen

Fra homoskandaler til skeive hverdagsliv i Bergen 1900-1970

Om praksiser og forståelser av sex mellom menn i arbeiderklassen i Bergen.

Bilde av tre mennesker som smiler. Bak de er det et avisklipp der det står de to siste dommer i den store sedelighetssak.
Skeivt arkiv

Fra homoskandaler til skeive hverdagsliv i Bergen 1900-1970. Om praksiser og forståelser av sex mellom menn i arbeiderklassen i Bergen.

Runar Jordåen: Homoskandale i 1909

I mai 1909 avslørte avisa «Arbeidet» at en framstående og akta borger i byen, skipsmekleren Fridtjof Sundt (1867-1922), var mistenkt for å ha hatt seksuelle forhold til to unge gutter. Saka førte til regelrett moralsk panikk i Bergen, men skapte også store oppslag i hovedstadspressa

Nina Ratcliff: Den Store Sedelighetssak i Bergen, 1937-1938

«Den Store Sedelighetssak» var navnet avisene i Bergen ga på en omfattende politietterforskning og påfølgende rettssak, der over 30 menn ble dømt for å ha hatt seksuelle forhold til tenåringsgutter. Høsten 1937 arresterte politiet en frukthandler i Sandviken, etter å ha mottatt tips om at mannen hadde mistenkelig mange gutter på besøk hos seg. Det viste seg raskt at det var mange menn og gutter som hadde vært involvert. Saken ble en stor skandale i Bergen og fikk mye spalteplass i byens aviser. I dag er det få som kjenner til den. I dette foredraget får du høre hele historien.

15 minutter på hvert foredrag, og 15 minutter spørsmål til slutt. Begge arrangement blir ledet av Skeivt arkiv.

Med:

Nina Ratcliff har skrevet masteroppgave i kulturvitenskap om «Den Store Sedelighetssak»

Runar Jordåen, historiker og førstebibliotekar Skeivt arkiv