Hjem
UiB Alumni
Månedens alumn

Månedens alumn: Anders Gundersen

Han har en mastergrad i samfunnsøkonomi, driver et klimarettet teknologiselskap og har blitt innestengt på en utedo i Kenya av hyener. Møt månedens alumn: Anders Gundersen.

Månedens alumn
- Man kan ikke bare kjempe for naturen uten å tenke at mennesker er en viktig del av fremtiden, forteller månedens alumn, Anders Gundersen
Foto/ill.:
Anders Gundersen

Hovedinnhold

Anders Gundersen tok en cand.mag. med psykologi, sosiologi og samfunnsøkonomi fra UiB, men det er først og fremst mastergraden i samfunnsøkonomi som har satt spor. Selv om studietiden var nyttig var Gundersen også engasjert mye annet enn studiene. Han begynte å engasjere seg i Kvarteret og satt blant annet i styret og var fungerende leder en periode.  

- Det var viktig for meg å engasjere meg utenfor studiene og spesielt Kvarteret var et hjertebarn for meg, mimrer Gundersen.

Sensonomic

Anders Gundersen jobber som administrerende direktør og er grunnleggeren av klima- og teknologiselskapet Sensonomic. Kort forklart gjør Sensonomic jordbruket mer lønnsømt og mer bærekraftig ved hjelp av dataanalyse og simuleringer, slik at man raskere kan tilpasse driften til endringer i vær, klima og andre forhold. Det kan være at bøndene ikke skal bruke for mye gjødsel eller vann, og at de høster på riktig tidspunkt. Sensonomics jobb er å sørge for at mest mulig av avlingene har en økonomisk verdi etter at hele produksjonssyklusen er over.

- Motivasjonen bak å hjelpe jordbrukere er at planeten er i ferd med å gå stille og rolig til helvete. Vi har mindre fri og gammel natur som gjør at vi må utnytte det vi har av jordbruk på best mulig måte. Man kan ikke bare kjempe for naturen uten å tenke at mennesker er en viktig del av fremtiden. Vi fokuserer på to ting: matproduksjon som støtter opp under en voksende befolkning og naturens hensyn, sier han.

I dag jobber Sensonomic i 16 land. Deres hovedfokus ligger på oliven-, vindrue- og kaffeproduksjon, men Gundersen forteller at de også driver med mindre produksjoner som for eksempel kassava på Fiji, Vanuatu og Solomonøyene og sheanøtter i Burkina Faso.

- Det er ikke åpenbart at vin og olivenolje skal få oss ut av matkriser i fremtiden, men det er ganske viktige og bærekraftige næringer innenfor jordbruk som skaper store økonomiske verdier for veldig mange bønder, sier han.

En interesse for natur og jordbruk

Gundersen kommer fra en naturinteressert familie og interessen for natur og miljø kom tidlig. Interessen for jordbruk kom derimot senere og spesielt etter at han var i Kenya som en del av et prosjekt han gjorde mens han studerte på University of Oxford.

- Jeg så hvordan man enkelte steder klarte å balansere matproduksjonen med viltreservater, men hvor man likevel hadde problemer med omliggende landsbyer som følte de ikke fikk tilgang på mat fordi rike hvite menn skulle ha muligheten til å se på halvville elefanter, forklarer han.

Det var her idéen om Sensonomic også kom.

- Jeg ble mer og mer fascinert av balansen. Hvordan skal vi gjøre det som gjør minst mulig skade på natur og mennesker? Jeg har veldig lyst til at jordbrukere skal bli veldig gode innenfor grensene sine og ikke være så veldig interessert i ekspansjon, forteller han.

Jeg har veldig lyst til at jordbrukere skal bli veldig gode innenfor grensene sine og ikke være så veldig interessert i ekspansjon

Ble utestengt på utedo av hyener

Gundersen gliser godt når han tenker på tiden hans i Kenya i 2012 og 2013. Han var der i to perioder, den første som student og den andre som forsker ved University of Oxford. Han mimrer om en helt annen tid enn hjemmekontoret han har sittet på de siste årene.

- Hver dag på vei til kontoret måtte jeg se ned i bakken for å ikke irritere bavianflokken som fulgte veien, sier han.

Han opplevde også flere farlige episoder med blant annet elefanter og hyener.

- Jeg var på vei til utedoen i landsbyen jeg bodde i da jeg plutselig så hyener. Det var ikke før jeg hadde løpt inn på toalettet og låst døren jeg tenkte «Oi, jeg skal jo ut herifra også, og nå vet de hvor jeg er!», forteller han mens han ler.

Store investorer

Sensonomic har flere store investorer med blant annet UiB-alumn Siri Kalvig, Jakob Hatteland, Harald Magnus Andreassen, Per Espen Stoknes og landslagspiller i fotball Morten Thorsby på investorlisten.

- Det er fantastisk å ha muligheten til å ha disse personene rundt meg. Det er et privilegium å snakke med folk som har vært gjennom de tingene jeg skal gjennom, sier han.

Gundersens beste tips for å sette en idé i gang er å ta kontakt med folk som har en dyp kunnskap om problemet du ønsker å løse.

- Begynn med å spørre hvorfor ideen din ikke kommer til å fungere, sier han.

Gundersen forteller at han snakket med folk innenfor informatikk, geografi og eksperter på satellitter. Han mener også det er viktig å snakke med andre gründere og investorer for å utvikle en idé.

- Alle som har laget et selskap fra bunnen har gjort enormt mye feil. Ingen har endt opp med det selskapet de trodde de skulle ende opp med. Lær deg å leve med usikkerhet og nye veier til målet, sier han.

Han sier også at det er en utbredt misforståelse blant akademikere at å selge er litt «under oss», men at det ikke er det.

- Jeg sa lenge at jeg i hvert fall ikke skal være en selger, men det er du bare nødt til å være. Du må selge deg selv, teamet ditt og det du jobber med, forklarer Gundersen.

Aldri mer olivenolje eller aldri mer vin?

Senonomics største kunder driver med olivenolje og vin. På spørsmål om Gundersen ville måtte klare seg uten olivenolje eller vin får han et stort problem.

- Et forferdelig dilemma! Jeg er programforpliktet til å si olivenolje, så fra et forretningshode må jeg si nei til vin, men fra et det private tror jeg at jeg hadde klart meg med andre oljetyper, flirer han.