bioCEED - Senter for Fremragende Utdanning i Biologi

Nyhetsarkiv for bioCEED - Senter for Fremragende Utdanning i Biologi

The online exhibition presents works-in-process of young scientists from the EvoCELL network. The researchers are studying animal evolution from a cellular perspective, by applying cutting-edge technologies to uncover a previously invisible world.
En spesialdesignet mobilapp øker motivasjon og læring viser nye studier. – Jeg er interessert i å forstå mer av hvilken rolle teknologien har for å øke motivasjon og læring hos studenter, sier UiB-forsker Lucas M. Jeno.
Større læringsutbytte gjennom meir involvering. Gjennom eit banebrytande prosjekt ved Geofysisk institutt skal studentar og undervisarar samarbeide om eigen læring.
Hun legger vekt på å snakke forståelig for alle og er en tydelig forskerstemme i samfunnsdebatten. Professor Vigdis Vandvik ved Institutt for biovitenskap er kåret til årets beste formidler innen realfagene.
– Marin forskning har sterke fagmiljøer ved Universitet i Bergen. Vi ønsker å legge til rette for at vår marine forskning skal bli enda bedre, sier viserektor for innovasjon, satsinger og klynger Gottfried Greve.
Uten vitenskap og evne til å formidle funn står vi svakt i møtet med korona og andre utfordringer, mener førsteamanuensis Adele Mennerat ved Institutt for biovitenskap (BIO). Nå er hun tildelt Fægriprisen 2020 for en populærvitenskapelig artikkel om evolusjon.
Fra lakselus til dyphav, fra grunnforskning til innovasjon: Den marinbiologiske virksomheten ved Universitetet i Bergen er stor, bred og verdensledende på flere fagfelt.
Hvordan kan vi produsere nok, sunn mat til alle på jorda – uten at matsystemet vårt bidrar til klimaproblemet?
Globale samfunnsutfordringer har avsatt midler til stimulering av faglig tverrfakultært samarbeid i 2019. Søknadsfrist 25. september.
Mottek undervisningspris for si forskingsbaserte utdanning og internasjonale engasjement.
Nå kan du studere to nye emner koplet direkte til to av FNs bærekraftmål. – Vi tror dagens studenter er interessert i det større bildet, implikasjoner i den virkelige verden og hvordan de kan bidra til bærekraftig utvikling, sier Katja Enberg og Inger Måren, emneansvarlige for det nye studietilbudet.
Gjennom BiORAKEL får nye studentar hjelp og støtte av dei meir erfarne. Det er første gong studentar får Læringsmiljøprisen.
- Alle i bioCEED er veldig glade for å være videre, og gleder oss til fase to, sier senterleder Vigdis Vandvik ved bioCEED. En internasjonal ekspertkomite roser senteret for høy kvalitet i oppbyggingsfasen.
(TROMSØ): Over 20 UiB-forskere har denne uken delt forskningsresultater, bygget nettverk og markert Universitetet i Bergens sterke posisjon i forhold til nordområdene.
"Folkelig og levende formidling", mener juryen som tildeler Gyri Teien Haugland ved Institutt for biologi årets hjernekraftpris.
Norske og kinesiske bio-studenter samarbeider for å undersøke klimaendringer. Det gir ny kunnskap - og mange nye masteroppgaver.