Hjem
Centre for Cancer Biomarkers
Nyhet

Fremragende kommunikasjon på CCBIO

Senterleder Lars A. Akslen og kommunikasjonsleder ved CCBIO Marion Solheim var invitert til NUAS-konferansen ved Karolinska Institutet i Stockholm. De var invitert for å fortelle om hvordan de jobber med kommunikasjonsdelen av CCBIO.

Lars Akslen and Marion Solheim speaking at a conference about communication.
CCBIO på NUAS-konferansen juni 2015
Foto/ill.:
Courtney Bowe/Twitter

Hovedinnhold

NUAS, Det Nordiska Universitets Administratörs Samarbetet, gikk av stabelen 14. – 16. juni 2015. 62 nordiske universitet er med i NUAS, og konferansen hadde rundt 300 deltakere. Akslen og Solheim var ansvarlig for foredraget med flest påmeldte, «Help Me Help You». I programmet kunne vi lese følgende:

In this shared-session, former NRK journalist, Marion Solheim, will explain how she turned PR-pessimist Lars A. Akslen into a “go-to source” for media while maintaining his credibility as a well-respected academic and cancer researcher. 

 

Fokus på forskingsformidling

Akslen og Solheim har jobbet strategisk med kommunikasjon for CCBIO helt fra søknadsprosessen, og har oppnådd mange gode omdømmesaker i media. Noen av de siste eksemplene er en sju minutters sak på Lørdagsrevyen med tilhørende toppsak på nrk.no, samt fem siders featureartikkel i Sunnmørsposten.

-Å kommunisere ut resultatene våre er viktig av flere grunner, sa Akslen.

-For det første er det folkeopplysning det er snakk om. Det er helt klart viktig. For det andre vil vi være mer enn et forskningssenter, vi vil være en viktig aktør i den offentlige debatten. Det betyr også å påvirke. Fokus i media skaper fokus blant politikerne og eksterne finansieringskilder. Og så er det moro å formidle!

 

Profesjonalitet er viktig

Solheim fortalte om viktigheten av å føle eierskap til senteret, ved å bli kjent med de ansatte og involvere seg i mer enn bare mediesaker. Årsrapporter, grafisk profil, kursing og rådgivning er også en del av kommunikasjonsarbeidet hos CCBIO.

-Det skal også være profesjonalitet i alle ledd. Tiden der en eller annen vilkårlig ansatt lagde senterlogo i Photoshop er definitivt over, sa Solheim.

-CCBIO skal ha proffe bilder, proffe årsrapporter og så videre. Kvaliteten i forskningen skal gjenspeiles i det vi viser utad. Men så skal man også ha det moro på jobb, og det har vi, slo Solheim fast med et glis.  

 

I en senere del av sesjonen deltok også Candace Smith fra George Washington University. Den siste delen av seansen fikk Akslen, Solheim og Smith mange spørsmål fra et engasjert publikum.