Hjem
Senter for digitale fortellinger
Symposium

New Avenues for Digital Narrative

Prosjekta Understanding Masculinity in Gaming og AI STORIES samlar forskarar som diskuterar ulike måtar effekten digital teknologi har på historieforteljing.

CDN and UiB logo
Foto/ill.:
Valeria Acosta

Hovedinnhold

Det digitale påvirker måten vi forteller historier på. Dette kan lett observeres gjennom datagrafikk i storfilmer i Hollywood og trippel-A-videospill, men det fungerer mer subtilt gjennom anbefalingsalgoritmer og generativ AI i nettinnhold som nyhetsmedier, sosiale medier og strømmeplattformer. Digitale fortellinger har dermed bred innvirkning på kultur og samfunn.

Symposiet samler forskere som skal diskutere effekten av digital teknologi på historiefortelling på ulike måter. Foredragsholderne vil ta opp emner som spenner over hvordan folk bruker digitale medier som en del av identitetsdannelsen til hvordan algoritmer påvirker verdenssyn og historiefortelling i grupper.

10.00-10.20 – Åpning: Velkommen av Kristine Jørgensen, PI for Understanding Masculinity in Gaming

10.30-11.15 – Lin Prøitz, professor, Høgskolen i Østfold: Tempo og følelsers rolle i sosiale medier

I denne foredraget vil jeg utforske tempoets rolle i sosiale medier, og hvordan følelser av tid påvirker selvforståelse og måter vi kobler på. Foredraget er basert på feministiske medieanalyser fra ulike empiriske feltarbeid på sosiale og digitale medier (f.eks. incel-subkulturer; Jin, Jiyan, Azadî-bevegelsen (kvinners livsfrihet), til tidligere arbeid med unge mennesker og mobiltelefonpraksis)

11.15-11.30 – PAUSE

11.30-12.30 – Megan Condis, Texas Tech University: Whatever Happened to GamerGate 2? Notes on a Failed Sequel

I 2018 skrev jeg en bok der jeg beskrev hvordan #GamerGate ble tatt opp av politiske operatører for å beile til unge mannlige spillere mot høyresiden og daværende presidentkandidat Donald Trump. Ikke overraskende, i året frem til det amerikanske presidentvalget i 2024, prøver noen på nettet å presse en oppfølger til den beryktede anti-feministiske sosiale mediekampanjen. I denne foredraget vil jeg diskutere hvordan historien til videospillreklame skapte atmosfæren "bare for gutter" som førte til den originale #GamerGate. Jeg vil også utforske #GamerGate2s retorikk og forsøke å forklare hvorfor kampanjen ikke har fått gjennomslag i fellesskapet i forhold til forgjengeren.

12.30-13.30 – LUNSJ

13.30-13.50 – Mikko Meriläinen, Tammerfors universitet: Men in gaming – Making sense of conflicting narratives 

 Både offentlig diskurs og akademia fremmer ulike narrativer om menn i spillkulturer. På den ene siden er de en risiko: de trakasserer, gatekeeper og hater. På den andre er de i faresonen: avhengige, ikke maskuline og voksne nok, og fysisk ute av form. Ytterligere kompliserer problemet er andre historier: om feministiske menns spillgrupper, solidaritet og bånd mellom fedre og barn. I sitt foredrag diskuterer akademiforsker Mikko Meriläinen (Tampere universitet) ulike perspektiver på menn i spill, og hvordan disse tilsynelatende motstridende fortellingene tross alt kan utgjøre en sammenhengende helhet.

13.50-14.10 – Hanna-Rikka Roine, Universitetet i Bergen: Imagining and Prefiguring Democracy in Digital Platform Narratives

Den nåværende tidsalderen for polykrise setter sterkt motstandskraften til demokratiet på prøve. Som en samling av kulturelle praksiser eksisterer demokrati og opprettholdes bare hvis innbyggerne gjør demokrati. Demokratiets motstandskraft avhenger altså av hvor dypt og bredt demokratisk praksis dyrkes i borgernes hverdag – med andre ord på styrken av demokratiske kulturer. Grunnlaget for slike kulturer er fantasi, evnen til å forestille seg og prefigurere ulike fremtider og samfunn sammen som likeverdige. I denne presentasjonen fokuserer Hanna-Riikka Roine på dette grunnlaget fra perspektivet fortellinger og historiefortelling som sentrale arenaer for fantasiarbeid i kultursfæren. I dag foregår bruken av narrativ i økende grad på ulike digitale plattformer, noe som har gitt nye muligheter for kollektiv forestilling og prefiguring av fremtiden. Roine presenterer et rammeverk for å analysere ulike former og betydninger som demokratisk fantasi kan ha når den utformes gjennom historiefortelling på digitale plattformer.

14:10-14:30 – Jill Walker Rettberg, Universitetet i Bergen: How does AI-driven storytelling mediate our collective sense of reality? 

Digitale fortellinger er samskapt av mennesker og AI. Algoritmer kuraterer innholdet vi ser i sosiale medier, spill er bygget rundt AI-motorer, og generativ AI produserer historier, bilder og filmer. I denne avsluttende presentasjonen vil Jill Walker Rettberg reflektere over dagens foredrag, og koble dem til dagens utvikling innen generativ AI så vel som til de dype narrative arketypene som AI kan trekke på.

14.30-15.00 – PAUSE

15.00-16.00 – Paneldebatt ledet av CDNs kommunikasjonsansvarlig Andreas Hadsel Opsvik

Resepsjon på CDN, Langesgt 3, Bergen

19.00 – Middag TBA