Senter for internasjonal helse
Nettkurs

Gratis nettkurs om arbeid og helse

Hvert 15. sekund dør en arbeidstaker av en arbeidsrelatert ulykke eller sykdom. To tredeler av disse dødsfallene skjer i u-land. Disse hendelsene kan forebygges med rett kunnskap. Du kan bidra!

Plakat med informasjon om kurset. To personer som arbeider i et smelteverk
Universitetet i Bergen

Påmelding

Kurset ”Occupational Health in Developing Countries” er et åpent, gratis nettkurs som er laget av Universitetet i Bergen. Eksemplene er fra u-land, men de generelle prinsippene som vises, er de samme over hele verden. Kurset starter 17. oktober 2016, og det er mulig å melde seg på også etter at kurset har startet.

Meld deg på her

Desto flere som tar kurset, desto lenger vil det bli gjort tilgjengelig på internett. Fortell gjerne flere personer om kurset!

(Kurset vil også bli holdt 17. mars 2017)

Målgruppe - kursinnhold

Kurset er på Mastergradsnivå, og har en tverrfaglig karaktér. Forskjellige yrkesgrupper (leger, sykepleiere, fysioterapeuter, yrkeshygienikere og annet HMS-personell) kan ha nytte av denne innføringen om arbeid og helse, selv om eksemplene er fra u-land. Kurset har fokus på forebygging av arbeidsrelaterte skader og sykdommer. Med dagens internasjonalisering, kan det være nyttig for norsk bedriftshelsepersonell å få et innblikk i arbeidssituasjonen i fattige land.

Varighet

Kurset varer seks uker, med omtrent en times arbeid om dagen – fire dager i uka.

Kurset er helt fleksibelt, og du kan jobbe med det når du ønsker – morgen eller kveld, lange eller korte økter.

Bekreftet kursdeltagelse

Du kan be om en bekreftelse på at du har fullført kurset, evt. et sertifikat derom du består kurstesten på slutten av kurset.

Kurset gir ikke automatisk gjeldende kurspoeng, men skoler/universitet eller andre kan bruke kurset slik at det blir tellende. F.eks. på Universitetet i Bergen, er dette kurset en del av pensum i et Introduksjonskurs om arbeidsmiljø og helse, som gir 3 ECTS.

Ansvarlige

Kurset er utarbeidet i et partnerskap mellom Universitetet i Bergen, Universitetet i Addis Ababa i Etiopia, Muhimbili University of Health and Allied Sciences i Tanzania, samt Occupational Safety and Health  Authority i Tanzania. Norad/Norhed har støttet utarbeidelsen av kurset.

Kontaktpersoner

Bente E. Moen (bente.moen@uib.no), Magne Bråtveit (magne.bratveit@uib.no), Ole J. Møllerløkken (ole.mollerlokken@uib.no) og Gro Tjalvin (gro.tjalvin@uib.no).