Digital Lab
Digital lab

Frokostprat om «Mer enn det humanitære blikket»

Digital lab inviterer til en samtale om den nye utstillingen på Universitetsbiblioteket med tittel «Mer enn det humanitære blikket». Utstillingen tar utgangspunkt i tidligere FN-fotograf Jørgen Grindes digitale fotoarkiv fra Universitetsbibliotekets billedsamling.

Folk på en strand med to båter i bakgrunnen
Billedsamlingen

Om panelsamtalen

Det palestinske flyktningspørsmålet har vært uløst i snart 75 år, og i dag blir stadig flere flyktningkriser langvarige og stående uten varige løsninger. I denne frokostsamtalen vil vi diskutere hvilken betydning fremstillinger av flyktninger har.

Hva er 'det humanitære blikket'? Hvilket bilde skapes av flyktningen? Hva kan vi lese ut av Grindes fotografier av palestinske flyktninger? Hvordan påvirker fremstillinger av flyktninger våre oppfatninger av flyktninger og håndtering av flyktningkriser?

Panelet

Samtalen er mellom én av kuratorene for utstillingen, historiker og postdoktor Kjersti G. Berg, Sarah Tobin, forskningsdirektør ved CMI og Osama Shaheen, som er palestinsk flyktning og jobber som journalist hos Bergens Tidende. Synnøve Vik, faglig leder for Billedsamlingen, modererer samtalen.

Osama Shaheen er palestinsk/syrisk flyktning, oppvokst i Al-Yarmouk flyktningleir i Damaskus. Shaheen kom til Norge i 2015 og jobber som journalist i Bergens Tidende. Shaheen er også redaktør for det to-språklige tidsskriftet DER.

Kjersti G. Berg er historiker og Midtøstenforsker. Hun er postdoktor ved Christian Michelsens Institutt og har jobbet i en årrekke med det palestinske flyktningespørsmålet, bl.a. i dokorgraden fra UiB: «Unending temporary. United Nations Relief Works Agency and the politics of humanitarian assistance to Palestinian refugee camps”. Hennes nye bok med tittel “Palestina. Fakta på bakken” lanseres i mars 2023 (Universitetsforlaget).

Om utstillingen

Utstillingen «Mer enn det humanitære blikket» vil være tilgjengelig i Bibliotek for humaniora til 15. mai i år. En utstillingskatalog og en nettside følger med utstillingen, med tekster som fortolker utvalgte bilder i utstillingen, og korte tekster om den historiske og politiske bakgrunnen for den palestinske flyktningkrisen og FNs humanitære arbeid i Midtøsten.

Praktisk informasjon

Frokostseminaret holdes på engelsk i Babelstuen på Bibliotek for humaniora. Påmelding er påkrevd, og det blir en lett servering under arrangementet.